خلاصه ماشینی:
"هنگامی که همهچیز به شیوه هگلی از پیش تعیین شده وگذار از مراحل مختلف تاریخی اجتنابناپذیر اعلام گردیده و وقوع هر رویدادی،حتی نوع جابرانه و ظالمانه آن،برای رسیدن به فرجام نهایی،و آرمانشهر وعده داده شده مثبت و ضروری ارزیابی گردیده، و خلاصه درحالیکه همه امیدها و آرزوها به آیندهیی دور و دراز و خارج از اراده ما واگذار شده،ناگهان برخلاف همه پیشبینیها و حساب و کتابها،فرشته تاریخ در زمان حال و در«اکنون»ظهور میکند و اراده و شعاع تاثیرش تمامی محاسبات و معادلات را بر هم میریزد.
در یک تعریف کلیتر میتوان گفت که اگر بر روزنتزوایگ،بنیامین و شولم دور زدن هگل نخست به برجسته کردن زمان حال و با ارزش دادن به اراده انسانها و جبرشکنی افراد بینام و نشانی که با خلاقیت و نوآوریهای خود قوانین و جبرها را درهم میشکنند و استثناءها را به قاعده تبدیل مینمایند،معنی مییابد و فرشته رهایی نزد آن را در جهت بر هم زدن معادلات تاریخی نقش بازی میکند، اما برای کربن دور زدن هگل تماما با توسل به«فراتاریخ»صورت میگیرد،سالک طریق خود در اینجا بایستی بسوی ملکوت ره سپارد.
به همین دلیل آنچه اکنون من انجام میدهم و یا آنچه در زمان زندگی من روی میدهد و اتفاق میافتد همان«اصل و قاعده»میباشد و هدف و فرجام کنشها و رخدادهای زندگی من نیز در خود آن کنش ها قرار دارد.
گرشوم شولم نیز که از داستان هانری کربن بود و به عنوان مفسر و تاریخنگار عرفان آیین یهود از اعتبار و مقام شامخی برخوردار بود، تاریخ را«فوران ناگهانی و از پیش تعیین نشده یک واقعیت ثانوی که در همین زمان کنونی ما عینیت مییابد»تعریف کرد."