خلاصه ماشینی:
"کلمان هوار در ابتدا تصور میکرد این کتاب از ابی زید احمد بن سهل بلخی است،اما در سال 3091 که جلد سوم را منتشر کرد«یادآور شد که کتاب تألیف ابو زید بلخی نیست و منسوب به اوست و مؤلف شخص دیگری است به نام مطهر بن طاهر مقدسی»1(ص 53)اما پس از هوار،و در کیفیتی عالیتر و دقیقتر،استاد دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی این کتاب را توضیح فرموده و با تحقیقات و توضیحات بیمانند،همراه با برگردان فارسی در اختیار ما قرار دادهاند؛پژوهشی یگانه، تصحیحی عالی و ترجمهای پخته همچون نثرهای پاکیزه و درخشان قرن چهارم و پنجم.
»5 برای درک طرح عقلانی خاصی که مؤلف مدنظر داشته بد نیست به فصل ابتدای کتاب نظر کنیم که «یکی از مهمترین مسائل تاریخ فلسفه در ایران و اسلام را مطرح میکند و آن بحث معرفتشناسی Epistemology است.
در آغاز این فصل یادآور میشود که او خود کتابی ویژه بحث در مبانی معرفت و شناخت به نام کتاب العلم و التعلیم پرداخته است و خوانندگان را بدان کتاب ارجاع میدهد و خود در این فصل از اصالت حس و تجربه حسی سخن میگوید و نتیجه میگیرد که بازگشت همه«انواع معرفت»به«عقل»و«تجربه حسی»است و اگر این دو در کسی زیان نیافته باشند،کسی در اصالت آنها تردید روا نمیدارد.
کراچکوفسکی محقق روس،که یکی از جامعترین مطالعات را در باب جغرافیانویسی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) شفیعی کدکنی ایران و اسلام پرداخته است،دربارهء مطهر بن طاهر و کتاب آفرینش و تاریخ او،میگوید:«مطهر بن طاهر،تنها یک گردآورندهء سخنان دیگران نیست."