چکیده:
برای حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی تعاریف گوناگونی ارائه شده است.این گوناگونی در مورد هریک از اصطلاحاتی که در دامنهء این حوزه قرار دارد،مانند کتابداری،سندداری، و اطلاعرسانی هم صدق میکند.در این مقاله،تعاریف هریک از اصطلاحاتی که به عنوان اسامی حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی بیشتر کاربرد داشته و دارد،یک بار به صورت مجزا و در آخر هم با عنوان کلی حوزه«کتابداری و اطلاعرسانی»مورد تجزیه و تحلیل و بازنگری قرار گرفته و این بازنگری تنها به تعاریف لغوی محدود نشده،بلکه مسائل زیرین و الگوی نهان کتابداری و اطلاعرسانی(جنبههای نامرئی و مسائل مطرح شده در این حوزه)هم مورد توجه قرار گرفته است.در طبقهبندی تعاریف و تحلیل بسامد واژهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده و با مطالعات تکمیلی و تأمل بر وجوه افتراق،اشتراک،و وجوه مشخصهء کتابداری و اطلاعرسانی ارائه شده که نمایانگر الگوی آشکار حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی است و الگوی نهان آن به عنوان مکمل این تعریف در قالب ویژگیها و وجوه مشخصهء کتابداری و اطلاعرسانی تشریح شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله،تعاریف هریک از اصطلاحاتی که به عنوان اسامی حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی بیشتر کاربرد داشته و دارد،یک بار به صورت مجزا و در آخر هم با عنوان کلی حوزه«کتابداری و اطلاعرسانی»مورد تجزیه و تحلیل و بازنگری قرار گرفته و این بازنگری تنها به تعاریف لغوی محدود نشده،بلکه مسائل زیرین و الگوی نهان کتابداری و اطلاعرسانی(جنبههای نامرئی و مسائل مطرح شده در این حوزه)هم مورد توجه قرار گرفته است.
>تفاوتها و شباهتهای کتابداری و اطلاعرسانی یا علم کتابداری و علم اطلاعرسانی آنژونه که از متون انگلیسی برداشت میشود، در خارج از کشور علم کتابخانه یا آن چیزی که در فارسی به علم کتابداری ترجمه شده است،معمولا در اکثر منابع مرجع،در مدخلی جدا از علم اطلاعات تعریف شده است و خیلی کم اتفاق افتاده که این دو به صورت ترکیبی و در کنار هم قرار گرفته باشند،البته در نوشتارهای این حوزه مکررا عنوان به صورت ترکیبی وجود داشته باشد،اصطلاحات علوم کتابداری و اطلاعرسانی با علامت اختصاری LIS 41در این منابع آمده است، رابین،عقیده دارد هر دو رشتهء کتابداری و علم اطلاعات،بر تسهیل انتقال اطلاعات به منظور برآوردن نیازهای اطلاعاتی افراد تمرکز دارند،این مورد به عنوان مشخصهء اصلی کتابداری و علم اطلاعات است،که اگر شخصی بخواهد این دو رشته را به عنوان یک رشتهء واحد علمی در نظر بگیرد،میتواند بر آن تأکید کند(5:62)."