خلاصه ماشینی:
"برآورد بانک جهانی نشان میدهد که اگر کشورهای جهان سوم سیاستهای مربوط به صرفهجویی انرژی را پذیرفته بودند،در سال 1990 قادر به ذخیره روزانه 4 میلیون بشکه نفت میشدند و این رقم حدود 15 در صد از کل مصرف تجارتی انرژی است.
موارد دیگر صرفهجویی،مستلزم جایگزینی انرژی با سرمایه و نیروی کار است که مثلا میتوان به استفادهء مجدد از گرما در فرآیندهای صنعتی،ذخیره انرژی از طریق کاهش وزن ماشینآلات،یا استفاده از مواد مناسب و سبک و نیز استفاده از عایقهای مناسب اشاره کرد.
پیگیری مساله صرفهجویی انرژی،به عنوان یک هدف،این موضوع را مطرح میکند که تا چه حد کاهش مصرف انرژی از نظر اجتماعی مفید و مطلوب است؟ آنچه مشخص است،این است که اسراف و اتلاف منابع انرژی نباید مورد تشویق قرار گیرد،اما حدودی نیز در این زمینه وجود دارد بعد از آن حدود،صرفهجویی بسیار پرهزینه بوده و سرانجام،آسیب و مضراتش بیشتر از فوایدش خواهد بود.
قانون دوم کارآیی حد اقل نهادهء مورد نیاز برای انجام یک عمل معین را به حد اکثر کار مفیدی که میتوان با استفاده از آن انرژی معین بدست آورد،مرتبط میکند که به صورت زیر تعریف میشود: -حد اکثر کار مفید قابل حصول از نهادهء انرژی/حد اقل انرژی مورد نیاز مساوی است با e 2 .
بنابراین،هر عاملی ویژگیهای روشهای حملونقل انرژیبر(80-1975) (به تصویر صفحه مراجعه شود) که ظرفیت ترابری را حسب انرژی مورد استفاده به ازای هر مایل-مسافر یا مایل-تن افزایش دهد،میتواند به تلاشهای موجود در زمینهء صرفهجویی کمک کند.
*راندمان در استفادههای نهایی:صرفهجویی در مرحلهء استفاده نهایی با دو روش قابل حصول است:بهبود راندمان تکنیکی طرحها و ابداعاتی که از انرژی استفاده میکنند و تغییر شکل و ویژگیهای بار از طریق مدیریت تقاضا."