خلاصه ماشینی:
"" البته باید توجه داشت که"تشخیص درآمد مشمول مالیات"و"تعیین میزان مالیات"به کمک ضرایب مالیاتی و نرخهای مالیاتی انجام میشود که یا در قانون دقیقا مشخص شده،یا کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی همه ساله آنها را تعیین و به واحدهای مالیاتی ابلاغ میکندباشد و اینگونه امور،از حدود صلاحیت و از عهده ماموران تشخیص خارج است،اما باید متذکر شد که اولا، "درآمدهای مشمول مالیات تشخیص دادهشده"با درآمد خالص و واقعی مودی حتما مغایرت دارد.
البته به موجب تبصره 1 ماده 95،تا زمان تهیه و تنظیم آییننامه مزبور،وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق،بابت انتقال حق واگذاری محل، مشمول مالیات به شرح نرخهای مقرر میباشد،اما عملا به دلیل عدم دسترسی ماموران تشخیص به میزان وجوه دریافتی واقعی مالکان،در نتیجه اقدام به برآورد قیمت روز محل میشود که همواره این روند موجب اعتراض مودیان شده و ناگزیر پرونده را به مراجع بالاتر میکشاند و احراز واقعیت را تقریبا محال میسازد.
". حال،این سوال مطرح میشود که آیا پرداخت مالیات کمتر از میزان واقعی میتواند محمل و مجوزی باشد برای تقویم و ارزشیابی میزان حقوق یا دستمزد یک شاغل؟ بنابراین،بهتر خواهد بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تشویق و تکلیف بیشتر کارفرمایان به کسر و پرداخت مالیات حقوق و دستمزد شاغلان خود،علاوه بر وضع جریمههای مقرر،در تشخیص علی الراس مالیات از دو ضریب متفاوت استفاده کند؛مثلا برای کارفرمایانی که لیست حقوقبگیران خود را در مهلت قانونی و بهطور صحیح و متکی به اسناد و مدارک قابلقبول به حوزه مالیاتی تسلیم میکنند،از یک ضریب شغلی و برای کارفرمایانی که از اجرای این تکلیف قانونی طفره میروند، از یک ضریب شغلی اضافی دیگر استفاده شود."