خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار،سعی خواهیم کرد که باتوجه به محدودیتهای ناشی از عدم دسترسی به برخی منابع،و با تکیه بر مشاهدات عینی و در یک ساختار علمی،به بررسی موضوع بپردازیم و با استفاده از اهرم آزادسازی بهعنوان موتور محرکه اقتصاد،هنر به کارگیری ارتباطات را در سازماندهی رقابت سازنده برای کشورهای در حال توسعه به بحث بگذاریم.
برای مثال،برای هر تماس تلفنی که در داخل سازمان ارتباطی را به وجود میآورد،تلفن دیگری در خارج سازمان یا از خارج سازمان به داخل صورت میگیرد و تعادل زمانی برقرار میشود که ارزش این ارتباطات و اطلاعات مبادله شده برای بنگاه با هزینه فرصت از دست رفته اشتغال نیروی کار و دیگر عوامل تولید به کار رفته برابر باشد.
ظاهرا این دو نهاد در کشورهای در حال توسعه زوایای مختلف یک مثلث را تشکیل میدهند،مثلثی که با هرگونه تغییر بنیادی،ابعادش تغییر میکند و شکافهای بین ارکانش بیشتر میشود(شکل الف)،حال آنکه اگر از دیدگاه آزادسازی به موضوع نگاه کنیم، شکل تجسمی رفتارها به صورت دوایر متحدالمرکزی خواهد بود که حقیقت در مرکز آنها قرار گرفته و نهاد روابط عمومی در مداری در حول همین مرکز به گردش پرداخته و پیامهای خود را به صورت پرتوهایی از حقیقت به بیرون منتقل میکند.
نکته حایز اهمیت دیگر اینست که عناصر فوق الذکر نیز محصول ارتباطات آزاد و روابط عمومی قوی میباشند و علت اینکه در شکل الف امکان پویایی وجود ندارد،همانا وجود مقررات دستوپاگیر فراوانی است که موجب جدا شدن حقیقت از حقیقت رسانهای و حقیقت مقبول میشود و امکان ایجاد ارتباط منظم نسبت به اصل پدیده فراهم نمیشود.
(7) Smith,Anthony/1990/The Geoplitics of Information-How Western Culture Dominates the World/Faber Faber/London ترجمه شیر وانی،فریدون/سروش/صفحه 124."