خلاصه ماشینی:
"در نزد هرکدام از این نویسندگان،ارتباط میان امید از یک سو و ایمان و عشق از سوی دیگر به قوت خود باقی است.
امید در فلسفه اخلاق کانت کانت نیز به مانند آگوستین بر این باور است که امید و عشق متضمن ایماناند.
از آنجا که اصول موضوعه شرایط ضروری و اجتنابناپذیر امکان بالقوه خیر اعلی هستند،هر موجود عاقلی(به لحاظ اخلاقی) باید که به وجود خداوند،جاودانگی و آزادی امید داشته باشد.
بلوخ به این گرایش محافظهکارانه در درون دین معترف است،اما گرایش انقلابی امید دینی را عالیترین ظهور ناخشنودی و عصیان علیه وضع موجود میداند.
بدینسان،هیچ امیدی بدون وسوسه(تسلیم شدن به)نومیدی در کار نخواهد بود[یعنی فقط آنجا که وسوسه تسلیم به نومیدی هست امید میتواند جوانه زند]،و مارسل امید را«کنشی میداند که شخص به دست آویز آن،بر این وسوسه (تسلیم شدن به)نومیدی فعالانه و یا پیروزمندانه غلبه میکند».
با این وصف،این فراتر بودن از نقد آفاقی تا آنجا است که امید ترجمانی از عشق باشد و نه هوس."