خلاصه ماشینی:
"اگر بپذیریم که فلسفه دانشی بنیادی است،به این معنا که نه فقط بنیاد نظری دانشهای دیگر را تمهید میکند،بلکه حتی امکان گفتگوی سازنده میان ملل و نحل در پرتو این دانش امکانپذیر میشود،تصدیق خواهیم کرد که برای این مقصود فلسفهء تطبیقی میتواند بسی کارآمد باشد.
و در تطبیق میان فلسفهها باید به این موضوع توجه جدی داشت و اصولا از این مختصات تاریخی مشترک میان فلسفهها به عنوان سررشتههایی ارجمند برای یافتن شباهتهای حقیقی آنها بهره جست.
دیگر نقصان این رویکرد تاریخی این است که در بسیاری از موارد شباهت ساختاری و حقیقی بارزی میان دو فیلسوف یا دو مکتب فلسفی وجود دارد،در عین حال هیچگونه تبیین تاریخی نمیتوان از این شباهت ارائه کرد.
اساسا موقعیت زمانی و مکانی این فیلسوفان یا مکاتب به گونهای است که تا آنجا به علل و عوامل مادی مربوط است،کمترین احتمالی در مورد امکان ارتباط میان آنها نمیتوان داد."