خلاصه ماشینی:
"دیگر استاد نورعلی برومند که به آموزش ردیف میرزا عبد الله برای اولین بار در گروه موسیقی دانشکدهء هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سپس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بهطور شفاهی پرداخته و شاگردان بسیاری به این شیوه پرورش دادند و اکنون نیز همان روش در آموزشگاههای آزاد هنری و دانشگاه تهران ادامه دارد.
3-زمینهء شناخت موسیقی دستگاهی که در سالهای اخیر بهوجود آمده و روشهای آموزش ردیف را مورد بررسی قرار داده و دوباره اهمیت روش شفاهی گذشته را بهگونهای دیگر ثابت میکند که این روش نیز میتواند جنبهء کاربردی امروز را به نحو احسن انجام دهد،زیرا روش مکتوب قبلی و یا نوین بهخوبی نتوانسته در زمینهء آموزش ردیف موفق باشد.
چرا که تحقیق میدانی توسط آنها باعث میشود که با آن فرهنگ عجین شده و خوبگیرند و آن موسیقی را موسیقی خودشان بدانند و حتی نسبت به آن تعصب نیز بورزند و این همان یادگیری موسیقی با مراجعه به زمینههای فرهنگی است.
مؤلف در فصل چهارم به مبحث فونکسیون موسیقی در فرهنگهای غیرغربی پرداخته و مباحث فرهنگ بدوی،چگونگی خلق آوازها،زیباییشناسی موسیقی، متون آوازها،فرهنگهای کهن،فرهنگ اسلام و سمبولیسم سازها را مورد بررسی قرار میدهد و در تعریف فونکسیون بر این باور است که فونکسیون موسیقی در فرهنگهای غیرغربی مبحثی بیاندازه وسیع و گسترده است و معرفی همه آنها بههیچوجه امکانپذیر نیست.
بخشهای مختلف کتاب شامل: مقدمه پیشگفتار برونونتل (Bruno Nettl) اتنوموزیکولوژی جان بلکینگ 1-بیان تجربه انسانی از طریق موسیقی 2-مسئله توصیف موسیقایی 3-موسیقی مربوط به مراسم دختران وندا 4-موسیقی و پروسه تاریخی در سرزمین وندا 5-مطالعه تحول موسیقی 6-موسیقی سیاست 7-موسیقی،فرهنگ و تجربه 8-آثار جان بلکینگ 9-منابع مجموعه قطعات و شکل ظاهری و مضرابهای هریک با دیگری اندکی تفاوت داشت،و این ریوها امروزه نیز وجود دارند."