خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر،ما اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که سرنوشت فرزندانمان تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار دارد و خانه و مدرسه یا به تعبیر دیگر،اولیا و مربیان، تنها مراجع تأثیرگذار در فرایند شکلگیری شخصیت و هویت فرزندان و دانشآموزان به شمار نمیآیند.
در چنین موقعیتی،پرسشی که به ذهن هرانسان متعهد و فهیم خطور میکند این است که آیا نظام آموزش و پرورش به تنهایی قادر است پاسخگوی ایجاد رفتار مطلوب و نهادینه شدن ارزشهای موردنظر در وجود نسل آیندهساز ما باشد؟ بدیهی است که بدون همراهی و همسازی همهء عوامل پیدا و پنهان نقش آفرین در امر تعلیم و تربیت،چیزی به نام تربیت مطلوب اتفاق نمیافتد و اهداف و الای نظام تعلیم و تربیت کشور محقق نمیشود.
پرورش به دو شکل در زندگی انسان نمود پیدا میکند:نخست تربیت غیررسمی که در خانواده و محیط اجتماع روی میدهد و دیگری تربیت رسمی که از طریق مراکز آموزشی کشور،یعنی مدارس و دانشگاهها انجام میگیرد."