خلاصه ماشینی:
"یکی از آثار مور بررسی تلویزیون،تأثیر بر عملکرد تحصیلی کودکان است،به گونهای که برخی از صاحبنظران معتقدند«مشاهدهء برنامههای تلویزیون،عملکرد تحصیلی آنان را ارتقا میدهد،زیرا برنامههای تلویزیون دارای محتوای آموزشی بسیار غنی است و گروهی دیگر بر این عقیدهاند که مشاهدهء تلویزیون عملکرد تحصیلی دانشآموزان را کاهش میدهد، زیرا تماشای تلویزیون جایگزین فعالیتهای ذهنی دیگر میشود و انفعال کودکان در هنگام تماشای تلویزیون،«تنبلی ذهنی»و«تشویق به رفتارهای خشن»،از جمله دلایل صاحبنظران برای تأثیر منفی این رسانه بر عملکرد تحصیلی کودکان است.
در این پژوهش،اثرهای تلویزیون به دو گروه«آثار آموزشی منفی و مستقیم تلویزیون»و«آثار منفی و غیر مستقیم تلویزیون»به شرح زیر تقسیم شده است: الف)آثار آموزشی منفی و مستقیم تلویزیون: در این شاخص،نظر والدین دربارهء تأثیر تلویزیون در زمینههای زیر مورد توجه قرار گرفته است: -تماشای بعضی از برنامههای تلویزیون که دارای صحنههای پرخاشگری و خشونتاند،سببشده فرزندم رفتارهای پرخاشگرانهء آن را تقلید کند."