چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسیسازوکارهایسازگاری دبیران دبیرستانهای شهر اصفهان در
محیط واحدهای آموزشی است.فرض تحقیق این است که دبیران دبیرستان برایسازگاری با
محیط واحدهای آموزشی ازسازوکارهای مختلفسازگاری استفاده مینمایند.در این پژوهش
میزان استفاده دبیران از 9سازوکار؛جابجایی، جبران، خیالبافی، دلیلتراشی، سرکوبی،
فرافکنی، کنارهگیری، همانندسازی و واکنش وارونه مورد بررسی قرار گرفته است.برای
نیل به هدف پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای شامل 72 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز
پاسخ تهیه و در مورد 150 نفر از دبیران اجرا گردید.برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در سطح
توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و
در سطح استنباطی با استفاده از آزمونهای
کروسکال والیس، یومن ویتنی و فریدمن به تحلیل دادهها پرداخته شده است.از بررسی و آزمون فرضیههای تحقیق مشخص گردید که:-دبیران مرد و زن در حد کمتر از متوسط ازسازوکارهایسازگاری استفاده میکنند.-بیشترینسازوکاری که دبیران مرد و زن استفاده میکردند، واکنش وارونه بوده است.-کمترینسازوکاری که دبیران مرد استفاده میکردند فرافکنی و کمترین سازوکاری که
دبیران زن استفاده میکردند جابهجایی بوده است.-افراد با مدارک تحصیلی به یک اندازه ازسازوکارهایسازگاری استفاده میکنند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول3-مقایسه میزان استفاده ازسازوکارهایسازگاری دبیران مرد و زن با سنوات مختلف خدمت با توجه به اینکه H محاسبه شده در موردسازوکارهای کنارهگیری و همانندی از مقدار بحرانی جدول در سطح اطمینان 95 درصد بزرگتر است، بنابراین رتبهبندی دبیران با سنوات مختلف خدمت در خصوص میزان استفاده ازسازوکارهای کنارهگیری و همانندی یکسان نبوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول4-مقایسه میانگین رتبه میزان استفاده ازسازوکارهایسازگاری دبیران مرد و زن با مدارک تحصیلی مختلف با توجه به اینکه Z محاسبه شده در مورد هرسازوکار، از مقدار بحرانی جدول در سطح اطمینان 95 درصد کوچکتر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول5-مقایسه میزان استفاده ازسازوکارهای سازگاری دبیران مرد و زن با توجه به اینکهمحاسبه شده از مقدار بحرانی جدول در سطح اطمینان 95 درصد بزرگتر است، بنابراین رتبهبندی انواعسازوکارهایسازگاری از نظر دبیران مرد و زن یکسان نبوده است.
از آنجایی که راهبردهای ایجادسازگاری متعدد و شامل روشهای مختلفی چون تدابیر فردی، سازمانی و محیطی است که هر یک از این راهبردها خود به دو گونه مؤثر و غیر مؤثر تقسیمبندی میشوند، انتظار میرفت که دبیران برایسازگاری خود با محیط واحدهای آموزشی از تدابیر فردی مؤثر استفاده نمایند، چرا که تحقیقات مختلف نشاندهنده آن است که استفاده ازسازوکارهایسازگاری از جمله تدابیر غیر مؤثر برای ایجادسازگاری است، زیرا کهسازوکارهای دفاعی شیوههای فریفتن و تسکین خود فرد هستند و شیوههای غیر ارادی، ناخودآگاهانه و غیر تعقلی محسوب میشوند، این شیوهها در دوره طفولیت برای کاهش اضطراب و حفظ تمامیت شخصیت لازم هستند، ولی پس از سپری شدن دوران طفولیت نشانه کمبود رشد فرد محسوب میشوند، در مقابل راهبردهای نامؤثر، راهبردهای مؤثری چون خودآگاهی، برنامهریزی، تنظیم اوقات فراغت، ورزش، فعالیت ورزشی، فعالیت بدنی، تجربه در کار، تسلط بر موقعیت و شرایط محیطی و هدفجو بودن وجود دارند که میتوانند فرد را در ایجادسازگاری با محیط کار یاری رسانند."