چکیده:
یکی از مقولههایی که قرآن کریم بدان پرداخته جزای مضاعف یا کیفرهای دو چندان است،معنی این گونه از کیفر چیست؟چنین کیفری را چگونه میتوان توجیه کرد؟و چه کسانی مشمول این کیفر هستند؟ در این مقاله پرسشهایی از این گونه بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
"اولا این امر با اصل عدل،چگونه میسازد؟و ثانیا میان این گونه آیات با آن آیهها،چگونه جمع میشود؟ 2-توجیه کیفر زیاد و عقوبت مضاعف آنان که دارای عقل و دیگر شرایط تکلیفاند همگی دارای نیروی تشخیص و اختیار میباشند و اعمال و تکالیف را از روی تشخیص و اختیار انجام میدهند و یا تخلف میکنند و در این امر نزدیکان پیامبر و یا هررهبر و زمامدار با دیگر مردمان عادی و معمولی فرقی ندارند پس کیفر مضاعف برای زنان پیامبر اگر خلاف کنند و یا عذاب زاید و فوق العاده برای پیشوایان جور،چه معنا دارد؟ پاداش زیاد و کیفر واحد مطلب نخست در بحث جزا آن است که خدای متعال برای هرحسنه ده اجر و پاداش میدهد در حالی که برای انجام گناه یک کیفر بیش،نکند و چنین چیزی با اصل عدل و تفضل الهی کاملا سازگار است.
9-تشدید عذاب برای منسوبان خطاکار پیامبر صلی الل?ه علیه و اله یادآور این نکته است که صاحبان نفوذ و قدرت در نظام برین اسلامی،بیشتر از دیگران باید مراقب گفتار و کردار خود و اطرافیان باشند که خدای ناکرده یک دروغ آنان،بر روان جمعی،اثر منفی میگذارد و کردار بر خلاف اعتقاد حق،که از ایشان صادر شود مردم را به بی ایمانی سوق میدهد آنان باید بدانند که عملکرد قانونمند از سوی ایشان در کل جهان اثر مطلوب میگذارد و به عکس غرور حاصل از قدرت که منشأ کارهای خلاف قانون میشود زمینهساز فساد جهانی میگردد هرچند که به این اثر گسترده توجه نکنند،نزد خدا مسؤولتر و کیفرشان مضاعف خواهد بود."