چکیده:
مذهب تشیع در گذر زمان مراحلی از تحول را گذرانده است.حضور غلات در تاریخ تشیع اولیه یکی از پدیدههای پیچیده و قابل توجه این مذهب است که به آن جنبه رازامیز داده است.
با وجود آنکه ظاهرا امامان شیعه در برخی از متون به لعن و نفرین بسیاری از رهبران غلات و نیز جریانهایی که آنها به راه انداخته بودند انداخته بودند پرداختهاند؛اما گویا این جریانها تاثیرات عمیقی بر فرقههای شیعی چه در نظر و چه در عمل گذاشته بودند.
آنچه در این نوشتار میآید بررسی کوتاهی است در مورد محیط جغرافیایی و خاستگاه این فرقهها ؛نوع برخورد امامان شیعه با آنها و نیز اثراتی که غالیان بر تشیع امامی گذاشتند.
خلاصه ماشینی:
"با وجود آنکه ظاهرا امامان شیعه در برخی از متون به لعن و نفرین بسیاری از رهبران غلات و نیز
در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)و نیز سه خلیفه اول گزارشی از حضور غلات در جامعه اسلامی دیده
کیسانیه معتقد معتقد شدند که امامت بعد از محمد بن حنیفه به فرزندش ابو هاشم منتقل شده است.
افراد این گروه معتقد به زنده بودن ابو هاشم عبد الله به عنوان مهدی بودند که او میتوانست مردگان
(ع)و نیز حکومت غلات دیده نشده که بیانگر این نکته است که این گروهها هنوز شکل نگرفته بودند
به جز گروههای فوق گروههای دیگری نیز در زمان این دو امام(ع)سر بر آوردند که عبارتند از
او نیز در زمان امام محمد باقر(ع)و امام جعفر صادق(ع)زندگی میکرد.
سری نیز از سران غلات در زمان امام جعفر صادق(ع)بود که پیروانش«سریه»نام دارند.
محمد(ص)و نیز خدایی امام جعفر صادق(ع)است.
1-بشیریه منسوب به محمد بن بشیر از اصحاب امام موسی کاظم(ع)که معتقد بودند امامان همه
چهار نفر فوق در زمان امام محمد بن علی جواد(ع)بودند.
در این زمان است که در آثار نسبتا متاخر علمای شیعه موارد بسیاری از لعن غلات توسط امامان در
ظاهرا در دوران امام هشتم و نهم(ع)لعن امامان بر غلات امری روشن و آشکار بوده است،چرا که
به نظر میرسد این غلات بودند که با نظریات خود جایگاه امامان را در میان پیروانشان محکم
چنانکه در بحرانی که بعد از فوت امام هشتم(ع)و جانشینی محمد بن علی جواد(ع)روی داد و بسیاری از شیعیان تنها به دلیل سیاهپوست بودن این امام(مدرسی طباطبایی،ص 88؛ابو جعفر کلینی،"