خلاصه ماشینی:
"ایران 0007 ساله «نخستین مدارس در ایران باستان» دکتر هاشم محمدی چکیده: با کشف الواح گلی در یکی از شهرهای بین النهرین به نام«اورک»ساختار تشکیلاتی و سازمانی اولین مدارس و جایگاه آموزش و پرورش و تعلیم خط و زبانشناسی و پرورش کاتبان و دبیران و منشیان و نویسندهگان امور اداری و اقتصادی و طبقات مختلف کاهنان،مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است.
در این اسناد کتبی،ساختمان و بنای مدرسه و اعضای آن،وظایف شاگردان و معلمان،رشتههای گوناگون علوم و شاخههای آن،نحوهی پذیرش دانشآموز و دیگر امور مربوط به تعلیم و تربیت بیان شده است.
در این نوشتار ساختار تشکیلاتی قدیمیترین مدرسهی جهان در تمدن سومر و مصر بیان شده و سپس سیر تاریخی آموزش و پرورش در زمان سلسلههای مادها،هخامنشیان،سلوکیها، اشکانیان و ساسانیان و نگاه و نگرش ادیان و مذاهب رایج این دورهها نسبت به تعلیم و تربیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
پیدایش مدارس سومری نتیجهی مستقیم اختراع و توسعهی خط میخی بود که در هزارهی سوم پیش از میلاد این مدارس برپا شدند و در واقع میتوان آنها را نخستین مدارس جهان و جایگاه آموزش و پرورش و تعلیم خط و زبانشناسی و پرورش کاتبان، دبیران،منشیان دربار و معابد،نویسندهگان امور اداری و اقتصادی،طبقات مختلف کاهنان و عمال و کارفرمایان دانست که بیشتر از خانوادههای ثروتمند و مرفه بودند و افراد تهیدست قدرت صرف عمر و مال را برای دورهی طولانی تحصیل نداشتند.
معلمان در این دوره با آموزش و پرورش نوباوهگان و فرزندان اجتماع،مهمترین نقش را در سازمان جامعه به عهده داشتند و بینهایت مورد احترام و توجه بودند و هر معلمی با توجه به تخصص خود تعلیم میداد."