چکیده:
نماز و اقامه واقعی آن یکی از سلاحهای مهم فکری و معنوی است که قرآن کریم در برابر تهدیدات فکری و فرهنگی دشمنان اسلام آن را مطرح نموده و بهرهگیری از آثار روانی نماز را در مقابله با جنگ نرم و زیر شاخههای آن از جمله تولید بهران و فتنه مطرح ساخته است.در این مقاله ابتدا به سیمای نماز در قرآن با مرور آیات پرداخته و آنگاه آثار روانشناختی نماز در مقابله با جنگ نرم شامل جهت بخشیدن به زندگی و هویتبخشی و بحرانزدایی،مقابله با آسیبهای اخلاقی،فرهنگی و اجتماعی،تقویت روحیه مسئولیتپذیری اجتماعی،تلقین ارزشها به فرد و جامعه آمده است.
خلاصه ماشینی:
"2-رعایت ارکان،واجبات و مستحبات نماز،پشتوانه عظیمی برای خداباوری و خداترسی3 *آثار روانشناختی نماز در مقابله با جنگ نرم *الف)جهت بخشیدن به زندگی یکی از مشکلات عصر جدید،احساس روزمرگی و بیهودگی انسان است به این صورت که از درون عمیقا احساس پوچی و بیمحتوایی میکند و راههای شناخته شده مطمئنی فرا روی خویش نمییابد و یا آنها را نمیشناسد.
روش علمی تلقین به نفس بر این مبنا استوار است که آدمی،صفت مطلوبی را که منظور وی میباشد،در قالب یک جمله کوتاه،خبری و مثبت مانند «من فردی شجاع هستم»قرار داده و در زمان خاصی که از لحاظ بدنی در وضعیت آسودهای میباشد و از نظر روانی نیز تمرکز لازم را داراست چنین جملهای را چندین بار به خود تلقین میکند و در طول روز یا شب آن را تکرار مینماید.
چنانچه آنها یک کلمه را تکرار کند و به دهان طفل گذارد و تا او یاد گیرد همینطور کلمه توحید را با طمأنینه و حضور قلب،باید انسان تلقین قلب کند و به دل بخواند تا زبان قلب باز شود و اگر وقتی چون آخر شب یا بین الطلوعین،بعد از فریضه صبح برای این کار اختصاص دهد خیلی بهتر است(خمینی روح الله ره،چهل حدیث) اگز نماز،پذیرفته نشد سایر اعمال همه پذیرفته نخواهد شد.
حضرت امام سجاد(ع)در رساله حقوق خویش،دهمین حق را به نماز اختصاص داده و میفرماید:«در مورد حق نماز،باید بدانی که این عمل به منزله آماده شدن برای دیدار و سخن گفتن به خدای آفریننده است و تو در آن حال در برابر خداوند ایستادهای اگر توجه به این مطلب داشته باشی رعایت کمال ادب را خواهی کرد و قلب خود را بابیم و امید و اظهار محبت در برابر کمال مطلق متوجه او خواهی کرد."