چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برای آموزش بزرگسالان در کشور بود.پژوهش به شیوه توصیفی-پیمایشی انجام شد.برای تحقق این هدف،ابتدا با مرور بر ادبیات مربوطه و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تکنیک دلفی پرسشنامهی مولفههای اصلی آموزش بزرگسالان تنظیم شد.مولفههای پرسشنامه عبارتند از:اصول آموزش بزرگسالان،اهداف آموزش بزرگسالان،رویکردهای یاددهی-یادگیری در آموزش بزرگسالان،روشهای آموزش بزرگسالان،برنامهریزی آموزشی و درسی آموزش بزرگسالان،محتوای آموزش بزرگسالان،مدیریت دورههای آموزش بزرگسالان،مهارتهای مربیان آموزش بزرگسالان،طراحی فضای آموزش بزرگسالان،نقشها و صلاحیتهای یادگیرندگان در آموزش بزرگسالان و نظام ارزشیابی آموزش بزرگسالان.این پرسشنامه برای تعیین وضع مطلوب،با 11 مولفه مذکور و 631 زیرمولفه برای 06 نفر از متخصصان گروه نمونه ارسال گردید.برای تعیین وضع موجود پرسشنامه دیگری با همان مولفهها در بین 834 نفر از آموزشیاران گروه نمونه که از بین 6 استان کشور و به روش خوشهای-چندمرحلهای در سه سطح برخوردار،نیمهبرخوردار و کمبرخوردار انتخاب شد بودند،به اجرا درآمد.دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمون t تکگروهی،تحلیل واریانس،ماتریس ضرایب همبستگی و تحلیل عاملی مولفههای یازدهگانه اولویتبندی شدند.سپس تمامی مولفهها در وضعیت موجود و مطلوب مقایسه گردیدند.نهایتا با استفاده از تحلیل ر گرسیون گامبهگام و تحلیل مسیر مدل موردنظر طراحی شد.برای تعیین درجه تناسب و اعتبار مدل از نظرات 52 نفر از متخصصان ذیربط بهره گرفته شد.درجه تناسب و اعتبار مدل نمره 59 از 001 برآورد شد.
خلاصه ماشینی:
"صص 23-9بررسی مولفههای اصلی آموزش بزرگسالان به منظور ارائه مدل مناسب در کشورعیسی ابراهیمزاده1،امیر حسین محمد داودی2چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برای آموزش بزرگسالان در کشور بود.
0991 تا 9002 مورد بررسی قرار گرفته است؛که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود: کونتی1(1991)براساس اصول یادگیری افراد بزرگسال2 PALS پرسشنامه وی به عنوان وسیلهای جهت
برای تعیین وضعیت مطلوب آموزش بزرگسالان در کشور نخست میانگین و انحراف استاندارد
به منظور بررسی و تعیین مؤلفههای آموزش بزرگسالان در وضعیت موجود پرسشنامه که برپایه
نیز نظرات متخصصین به دست آمده است مطابقت داده شود،2)مؤلفههای موجود آموزش بزرگسالان از دیدگاه آموزشیاران نهضت تعیین شود،و 3)روایی مولفهی(سازه)پرسشنامه تأیید
چهارم(مدیریت)،پنجم(مهارتها)،ششم(نظام ارزشیابی)،هفتم(روشها و اصول آموزش بزرگسال) و یازدهم(رویکردهای یاددهی-یادگیری)از میانگین نظری یا متوسط نمره مولفه بزرگتر است.
این در حالی است که میانگین مولفههای یکم(محتوای آموزش)،دوم
به منظور مقایسه وضع موجود با مطلوب آموزش بزرگسالان ابتدا به صورت تصادفی پاسخهای
3/8176 و در وضعیت مطلوب 4/0515 بدست آمده است3-چه مدلی را برای آموزش بزرگسالان در کشور میتوان ارائه داد؟
برای ارائه مدل برای آموزش بزرگسالان مراحل زیر انجام گرفته است:
است و میتواند به عنوان متغیر ملاک نهایی وارد مدل تبیین وضعیت آموزش بزرگسالان موجود
در این مرحله لازم بود که روابط ر گرسیونی بین یازده مؤلفه آموزش بزرگسالان با متغیر ملاک
این پژوهش با تمرکز بر طراحی مدل مناسب برای آموزش بزرگسالان کشور طی بررسی
مدلی برای آموزش بزرگسالان کشور ارائه شده است.
آموزشی جزء مولفههای است که بیشترین فاصله را با وضع مطلوب دارد و از ارتباط بالای این دو"