چکیده:
پژوهش حاضر،با هدف بررسی وضعیت موجود شاخصهای مدیریت دانش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دوازده انجام شد.جامعه آماری را کلیه اعضای هیات علمی و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 21 تشکیل میدادند که بالغ بر 0052 نفر بودند.نمونه آماری از طریق نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای تکمرحله ای انجام شد،حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 053 نفر تعیین شد.به منظور جمعآوری اطلاعات،از پرسشنامه ای استاندارد شامل مولفههای بعد اجتماعی مدیریت دانش،بعد فنی مدیریت دانش،فرهنگ سازمانی دانشآفرین، عوامل فرهنگی،عوامل تکنولوژیکی،عوامل سیاسی،درگاههای دانش،شهروندان دانشی،فرآیندهای سازمانی دانش محور،ساختار دانش محور،رهبری دانش و منابع دانش،استفاده گردید.برای تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه،روای محتوایی آن با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت.علاوه بر آن به منظور برآورد همسانی درونی بین سوالها ومولفهها از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد.که اعتبار مولفه بعد اجتماعی مدیریت دانش(97,0)،بعد فنی مدیریت دانش(78,0)،فرهنگ سازمانی دانشآفرین(87,0)،عوامل فرهنگی(28,0)، عوامل تکنولوژیکی(28,0)،عوامل سیاسی(38,0)،درگاههای دانش(67,0)،شهروندان دانش(08,0)،فرآیندهای سازمانی دانش محور(27,0)،ساختار دانش محور(97,0)،منابع دانش(28,0)،رهبری دانش(77,0)و شاخص کلی مدیریت دانش(79,0)بدست آمد.نتایج استفاده از آزمون آماری t تکگروه نشان داد که شاخصهای مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 21در سطح معنیداری (P>0,01) در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر،با هدف بررسی وضعیت موجود شاخصهای مدیریت دانش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شده است.
(4002)بر این عقیده هستنده که مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها کمک میکند تا
مدیریت دانش نیز به عنوان فرآیندی تلقی شده است که طی آن دانش سازمانی از دانش
پژوهشی با عنوان مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران ارائه شده است،مورد بررسی قرار
صورت زمینهیابی انجام داده است و به این نتیجه دست یافت که مدیریت دانش در مدارس عادی
9041 نفر تقسیم شد،در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که سطح مدیریت دانش در اغلب این
کار شش سطح برای مدیریت دانش در سازمان در نظر گرفته شد نتایج حاصل از این آزمون نشان
یادگیری سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد،نتایج نهایی این پژوهش به مطالبی در مورد
بوده است که عوامل سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش بیشترین اثر را بر موفقیت برنامههای
دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بسیار پایینی قرار دارند به این دلیل که میانگینهای محاسبهشده به طور معنیداری از میانگین نظری(3)کوچکتر است.
های مدیریت دانش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دوازده در سطح مطلوبی قرار ندارد.
این نتایج به آن معنی است که مدیریت دانش و مولفههای آن در واحدهای منطقه دوازده
قدم ابتدایی تعیین تمرکز سازمان بر مدیریت دانش است،برای این کار 6 سطح برای مدیریت
و مدیریت میشود،به عنوان شالودهای برای دانشگاه در هر نوع سازمانی شده است.
در واقع این تحقیق قدم اول برای بررسی موضوع مهم مدیریت دانش در یک منطقه دانشگاهی"