Skip to main content
فهرست مقالات

واقع گرایی در سینمای ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، سینمای ایران ، ایران ، واقع‌گرایی در سینمای ایران ، واقع‌گرایی ، روشنفکران ، منتقدان ، تماشاگر ، هنری ، فرخ غفاری

خلاصه ماشینی:

"»4 به باور ژان لرن،واقعیتی که ما از یک فیلم به دست می‌آوریم-بر خلاف تئاتر-به هیچ روی به حضور نیرومند یک بازیگر بستگی ندارد بلکه بر میزان تسخیر آن موجودات شبح گونه‌ی متحرک که بر پرده ظهور یافته‌اند و نمی‌توانند در برابر خواست ما برای واقعیت بخشیدن به یک افسانه مقاومت‌ کنند،بستگی دارد(برداشت ما از داستان)یعنی واقعیتی که فقط از درون ما بیرون می‌آید و از فرافکنی‌ها و یکسان‌سازی‌هایی که با ادراک ما از فیلم‌ در هم آمیخته‌اند ناشی می‌شود. او در نقد خود بر فیلم‌ «شرمسار»(1329)،از اولین فیلم‌های عامه‌پسند ایران ساخته‌ی اسماعیل کوشان،نوشت: بگویید بدانیم کدام زارع ایرانی این طور زندگی می‌کند و آیا هزاران روستای بی‌آب و علف مملکت ما را وضع زندگی خفقان‌آور دهقانان و قلدری‌های ژاندارم و دیگر مأموران دولت و زورگویی اربابان و مالکان کجایش به داستان سراسر پوچ و بدسلیقه‌ی«شرمسار»شبیه است؟ تمام پرسنوناژها و اشخاص سناریو مطابق اصول پیش پاافتاده،کاراکترهایی یکنواخت و«قراردادی»هستند. 21 اکبر مشکین در«آرامش در حضور دیگران» نخستین فیلم‌های واقع‌گرایانه‌ سینمای ایران منتقدان و روشنفکرانی که با فیلمفارسی مخالف بودند،دست به‌ ساختن فیلم زدند تا از این راه آرمان‌های‌ خود از سینما را جامه‌ی عمل بپوشانند. »24 با این حال منتقدانی هم بودند که خشت و آیینه را-نه به خاطر پولدار بودن سازنده‌ی آن-بلکه به خاطر نقائص ساختاری و زبانی غیرواقعی‌ دانستند: «از سوی دیگر قسمت‌های مجزای فیلم بین واقعیت زندگی و واقعیت هنری سرگردان است و لطمه‌ی بیشتری به یکدستی فیلم می‌زند،مثل‌ تضادی که بین قسمت برخورد با پیرزن در صحنه‌ی ساختمان ناتمام و صحنه‌ی بسیار طولانی شستن بچه(اگر واقعا به قصد آوردن تمام واقعیت‌ زندگی روی پرده باشد و فقط به منظور«جسورانه»نمایاندن فیلم نباشد)یا صحنه‌ی قنداق کردن بچه(که سخت طولانی و ناهماهنگ است)به چشم‌ می‌خورد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.