خلاصه ماشینی:
"هماکنون در روزنامهها منعکس شده که ملوانان کشتیهای بازرگانی انگلستان اعتصاب نموده و تقاضای هفده درصد اضافه دستمزد دارند باضافه مزایای دیگر که آنهم هزینههای اضافی برای شرکتهای کشتیرانی تولید مینماید هیچیک از آقایان بازرگانان یا صاحبان صنایع نمیتوانند این حقیقت را انکار کنند زیرا در فعالیت خود باعین این مشکلات مواجه هستند ولی متاسفانه بر این اشکالات و هزینهها مخارج دیگری افزوده میشود که اصولا بیمورد بوده و میتوان از آن اجتناب نمود این هزینهها بطوریکه گفتیم مربوط به تأخیر تخلیه کشتیها در بعضی بنادر است که در نتیجه تراکم کشتیها و یا اعتصاب کارکنان بندری حادث میشود و این هزینهها گاهی بمبالغ معتنابهی بالغ میگردد ولی این نوع اشکالات منحصر به بنادر ایران نبوده بلکه در بنادر دیگر خلیج فارس و حتی بنادر اروپا نیز این قبیل اشکالات پیش میآید.
ظاهرا این مطلب بسیار جالب و قابل توجه است لیکن با کمی دقت ملاحظه میشود که در عمل انجامپذیر نیست زیرا چنانچه در چنین فرضی یکی از کشتیهای ایرانی بیک بندر آلمانی مثلا فرستاده شود که در آنجا کالاهای صادراتی ما را تخلیه نموده و یا کالاهای خریداری از آلمان را بمقصد ایران بارگیری کند دولت آلمان اجازه نخواهد داد کشتی مزبور در بندر آلمان وارد شود مگر با این شرط که کشتیهای آلمانی نیز مجاز باشند همین عمل را عینا و متقابلا در بنادر ایران انجام دهند بعبارت دیگر دولت آلمان از حق خود در تقاضای معامله متقابله استفاده مینماید و اگر ما باو این حق را ندهیم و یا سعی کنیم که حمل کلیه کالاها را بکشتیهای ایرانی اختصاص دهیم آنوقت این کشتیها نخواهند توانست به بنادر آلمان بروند و همین وضع در بنادر هلند و بلژیک و فرانسه و انگلیس و سایر کشورها نیز ایجاد خواهد شد."