چکیده:
آلودگی هوای تهران از منابع ایستا و از منابع متحر ک است.وجود 71 هزار کارخانه و استفاده زیاد از سوخت مازوت در این کاخانجات باعث شده است که 8/96 در صد سولفور دواکسید و 7/70 درصد نیتروژه دواکسید منتشرشده از منابع ایستا باشد.برای ایجاد انگیزههای اقتصادی برای مبارزه با آلایندههای منابع ایستا از روشهای1-تخفیفها و بخششهای مالیاتی2-پرداخت سوبسید(وامهای تبصرهای)3-سیستم اخذ مالیات4-جرایم و هزینههای عدمهمکاری5-سیستم کوپنهای قابل فروش6-سیاستهای جدید مقل برنامه جبراین-سیاست جبابی-و شبکه و بانکداری انتشار میتوان استفاده کرد.کنترل منابع مترحک:2/71 درصد از کل آلایندهها از منابع متحرک یا اتومبیل
است-کاهش آلودگی هوا در ماشینهای نو با ایجاد و تغییر در نوع تکنولوژی ساخت
خودروها، به کارگیری تجهیزات کافی-ایجاد مدلهای کاتالیستی و همچنین استفاده از مواد
جاذب بخارات ناشی از سوخت بنزین میتوان آلایندههای خروجی را تا 90 درصد کاهش دهد.در مورد اتومبیلهای کهنه تجارب یونان تشریح شده است و روش یونان برای مبارزه با
آلودگی در تهران تجویز گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"برای ایجاد انگیزههای اقتصادی برای مبارزه با آلایندههای منابع ایستا از روشهای1-تخفیفها و بخششهای مالیاتی2-پرداخت سوبسید(وامهای تبصرهای)3-سیستم اخذ مالیات4-جرایم و هزینههای عدمهمکاری5-سیستم کوپنهای قابل فروش6-سیاستهای جدید مقل برنامه جبراین-سیاست جبابی-و شبکه و بانکداری انتشار میتوان استفاده کرد.
در خیلی از کشورها با توجه به میزان خروجی آلایندهها مالیات، شارژ، عوارض و غیره دریافت میشود بنابراین، مأمورین سازمان محیط زیست میبایستی با بازرسیهای مداوم ببینند که آیا از وسایل کنترلکننده استفاده میگردد یا خیر؟خیلی از بنگاهها وسایل کنترل آلودگی را خریداری کردهاند ولی در عمل، چون استفاده از این وسایل هزینه بالایی دارد، ممکن است از این وسایل استفاده نکنند.
7. انگیزههای اقتصادی برای مبارزه با آلودگیهای هوا در منابع ایستا برای کاهش آلایندهها به طور کلی سه روش موجود است: اول، کاهش تولیدات، مثلا بنگاههایی کهزیاد انتشار میدهند بدیهی است که باید از تولید خود دست بردارند، بدینوسیله مدت سوخت کورههای آنها کم میشود و در نتیجهکمتری وارد جو میکنند ولی این روش مورد تأیید اقتصاددانان نیست.
بنابراین در شهر تهران به علت بحرانیبودن وضعیت هوا، با دادن هزینهها یا وامهای تبصرهای و اولویت زمانی به واحدهای صنعتی کهنه و فرسودهای که موجود است میتوان تغییر سوخت ایجاد کرد و همینطور در مورد ماشینها نیز میتوان در تبدیل سوخت آنها به گاز، وام اعطا شود و یا امکانات محلهای توزیع گاز را برای خودروها فراهم شده است و فقط همت میخواهد تا این اعمال انجام گیرد."