خلاصه ماشینی:
"» نقلهای سادهدلانه:روایاتی هست که در بیشتر آثار صوفیان به تکرار میآید و در آنها هیچکار خارق عادتی نیست، ارزش و اعتبار انسانی را اخلاقی هم ندارد،اگر واقع شده باشد یا نشده باشد هم هیچ فرقی نمیکند و گاه خندهآور است،بیآنکه لطیفه خوشآیندی باشد،مثل روایت عبته بن غلام که زمانی که از دنیا میرود،او را به بهشت میبرند اما سر راه بهشت،گذر او بر دوزخ است-مطابق روایات،صراط از فراز دوزخ میگذرد-و ماری از میان شعلههای دوزخ سر میکشد و یک طرف صورت عتبه را نیش میزند و سیاه میکند و این کیفری است برای آنکه عتبه در جوانی یکبار به پسر سادهرویی نگاه کرده است.
آنچه در روایات صوفیه به صورت خرق عادت و اموری بیرون از روابط علت و معلول این دنیای خاکی به پیران صوفی یا حتی کسانی که در تصوف نیز مراتب بالایی ندارد،نسبت داده شده است، در میان خود صوفیان هم قبول علم ندارد و میدانیم که سرآمدان مکتب تصوف چون با یزید و بوسعید و قشیری هم،چنان کراماتی را لازمهء ارشاد خانقاهی ندانستهاند.
آن شکار را میکشند و کباب میکنند و میخورند و شیر بیآنکه کمترین بهرهای از شکار خود داشته باشد،به نظارهء آن مینشیند و صفا میکند!(تذکرة الاولیاء،ص 901) خودآزاری،یا تسلیم و رضا؟در سرگذشت بسیاری از صوفیان روایاتی هست که در آنها سخن از افراط در عبارت و ریاضت است،یا پذیرفتن خفت و تحقیری که با هیچ میزان و معیاری توجه منطقی نمیپذیرد و بیگمان رضای پروردگار هم در آن نیست که انسانی از انسان دیگر ستم ببیند و ستمپذیری را، نشان تسلیم رضا یا بینیازی از حرمت و جلوه این جهانی بشمارد!"