خلاصه ماشینی:
"درست است که در آنجا شبه نظامیانی(احداث)بودهاند که شهرتی همچون فتیان داشتهاند و نامشان همان جوان(جوانمرد)را به ذهن متبادرمیکرده است؛(اما)آنها در ابتدا در سده چهارم هجری پیدا شدند و در برابر صاحبان قدرت میایستادند در عین حال،همزمان متکی به عملکرد شرطهها بودند؛بعدها تا پایان همان سده آنها رسما واجد تشکیلات شدند و رئیس ایشان رئیش شهر شد که بعضا دستیابی به این سمت تقریبا موروثی بود.
اگر به این مطلب،این را نیز بیفزاییم که قلمروی فتیان سنت ساسانی بوده،اما احداث تنها در سرزمینهای سابق سوریه-بیزانس بسر میبردند،میتوانیم بگوییم:با وجود اینکه احداث و فتیان از نظر وضعیت و سیر تکامل به نوعی باهم شباهت دارند اما ریشههای تاریخی آنها باهم متفاوت است.
در این محافل و همزمان با قرن پنجم بود که ادبیات خاص فتوت مجال ظهور یافت و مشخصه آن شرح و بسط معنوی موضوع بود که با برخی سنتهای شبه تاریخی و تصویری آرمانی و گزینشی از فتیان باستان همراه بود و هیچ نشانی از تشکیلات رسمی فتیان و استفاده از خشونت بر خود نداشت؛با وجود این،مورخان همچنان این سند غیرقابل انکار را ارائه میکنند -تا آنجا که از خود میپرسیم که آیا واقعا با همین افراد سروکار داریم(؟)صرفنظر از اینکه بدانیم دستکم از قرن هفتم به بعد برخی نویسندگان اینگونه مقالات خود رهبران دستههای فتیان بوده اند.
بهطور کلی،میتوان ملاحظه کرد که فتوت در شیوه خاص خود ناظر به شیوهای جهت جذب جنبشهای عامیانه از گذر تشکیلات صوفیانه است،که از پایان اواخر سدههای میانه تا زمان ما ویژگی بارز طریقتهای بزرگ برخاسته از تکامل اجتماعی در کشورهای اسلامی بوده است."