چکیده:
ابونصر فارابی با ایضاح مفاهیم غامض منطق ارسطویی در شرح و تفسیر استادانه خود بر تمام ابواب کتاب ارغنون ارسطو، و همچنین با نوآوریهای بیبدیل خود در علم منطق بویژه تقسیم معارف به دو دسته «تصور و تصدیق»، سبب اشاعه و گسترش میراث منطقی یونان و سپس تحول آن در جهان اسلام شد. نوشتار حاضر به ذکر و بررسی برخی از افکار منطقی فارابی میپردازد؛ از جمله، تقسیم معارف به تصور و تصدیق، نظر فارابی درباره» کلی و جزئی و منشا معرفت انسان، تقسیم مفاهیم کلی به معقول اول و معقول ثانی، تلفیق نظریه» حملپذیری ارسطو با کلیات خمس فرفوریوس، ذاتگرایی در تعریف، مغایرت سلب جهت با سالبه» موجهه، نظریه خاص فارابی در امکان استقبالی، استقرا و تمثیل، و نوآوری وی در باب مغالطه و بسط و تبیین مواضع مغالطه
Through clarifying the complex concepts in Aristotelian logic in his masterful commentary on all chapters of Aristotle’s Organon، as well as through his unprecedented innovations in the field of logic، particularly in his division of knowledge into “concept and judgment”، Farabi developed the Greek logical legacy in the world of Islam. In the present paper، the writers initially refer to and explore some of his ideas in the field of logic، such as the division of different types of knowledge into two categories of concept and judgment، his view of the particular and the universal and the origin of man’s knowledge، his division of universal concepts into the first and the second intelligible، his synthesis of Aristotle’s theory of predication with Porphyry’s five-fold universals، his definition of essentialism، his view of the inconsistency of modal negation with permissible negation، his specific theory of future possibility، his idea of induction and analogy، and his innovation regarding fallacy and the explanation and expansion of the different stand-points in this regard.