خلاصه ماشینی:
"موضوع نوشتار زیر این است که چگونه میتوان حد تشبیه و تنزیه را در مقام شناخت خداوند و بندگی او رعایت کرد.
گویی آدمی در مورد هر کمال امکانی که آن را قیاس از خداوند میگیرد و تمثیلی از خداوندش میداند،در نهایت متوجه میشود که این همه تمثیل او است که غالبا برمبنای کمالات خودش ساخته شده است و ناگزیر باید بگوید:«خاک بر فرق من و تمثیل من».
درست است که نمیتوان به راحتی سخن هر مدعی این نوع شناخت خداوند را پذیرفت، ولی باید تصدیق کرد که شناخت حقیقی خداوند و کمال مطلوب از شناخت خداوند این است که میان عارف و معروف،عابد و معبود،سنخیتی ایجاد شود.
در عین حال باید این نوع شناخت را براساس دقتهای نظری و حتی منطقی،به گونهای معنا کرد که نه فقط بوی شرک از آن استشمام نشود،بلکه حتی شائبه تناقض هم نداشته باشد.
درست است که عارف خدا را میشناسد ولی در اینجا این عارف یا وجود استقلالی او نیست که خدا را میشناسد،بلکه میتوان گفت خداوند در او به خودش عالم میشود.
فقط معنایش این نیست که معبود و مؤثری جز خدا وجود ندارد،بلکه حتی وجودی جز خدا هم نیست،یا با عبارت قدری دقیقتر،هیچ وجودی جز خداوند نمیتواند دعوی استقلال داشته باشد.
و برطبق نظریه همه در خدایی نیز اگر وجود چیزی جز خداوند مورد تصدیق قرار بگیرد،ولی در نهایت باید آن وجود در متن وجود خدا لحاظ شود."