خلاصه ماشینی:
"نخست آنکه جامعهء مطبوعاتی ما تا پیش از این،از داشتن کتابی با این سرفصل محروم بود و بالطبع،این کتاب بسیار کارآمد خواهد بود و احتمالا کتابهایی با موضوعاتی مشابه را در پی خواهد داشت و از سویی،کتاب در بستری از عملگرایی و تجربه شکل گرفته و مؤلف آن سابقهء کار در دو روزنامهء پر تیتراژ کشور را در کارنامهاش دارد و در عین حال بدون هیچ چشمداشتی،تجربهاش را در اختیار علاقهمندان قرار داده است.
انتظامی در این فصل کوتاه به ذکر هشت مورد پرداخته که از آنها به عنوان عواملی یاد میشود که میتوانند سبب«جوان مرگ شدن با گسترش رسانههای مکتوب در ایران و لزوم توجه اقتصادی به این مقولهء مهم،این باور غلط در حال فراموشی است که یک نشریهء خوب،تنها به اتکای تحریریهای قوی شکل میگیرد جامعهء رسانهای ما کمکم در آستانهء رسیدن به این ارزیابی درست قرار دارد که برای داشتن یک رسانهء مکتوب موفق،مدیریت درست آن ارزشی بیش از سایر مقولهها دارد مطبوعات»باشند.
در ادامهء این فصل به نکاتی بسیار دقیق و مهم در عرصهء مدیریت نیروی انسانی و افزایش ضریب بهرهوری اشاره شده که نه تنها برای مدیران مطبوعاتی در عرصهء کلان،حتی برای مدیران ردههای پایینتر از جمله سردبیران،مدیران تحریریه،دبیران سرویس و مسئولان صفحات نیز میتواند کارکرد ویژه داشته باشد.
وی چندین مورد را فهرستوار ذکر کرده که سبب ارتقای شمارگان این روزنامه از 52 هزار به نیم ملیون بوده است که از جملهء آنها میتوان به«پرهیز روزنامه از بازی میدانی]سیاسی[»،«حضور نیروهای پرسابقه»،«ماکت خاص روزنامه(-توجه به مطالب فرهنگی)»،«انتخاب قیمت مناسب»، «ضمائم موضوعی روزانه(برای اولین بار در تاریخ مطبوعات ایران)» و«اتکای بیشتر به شمارگان شهرستانها»اشاره کرد."