خلاصه ماشینی:
"نکته دیگر اینکه اسرائیلیاتی بدون عنایت به درست یا نادرست بودن آنها به رغم شگفتی و غیر منطقی بودن در این تفسیر ذکر شدهاند و دانشوران علم حدیث را نظر بر آن است که ثعلبی در حدیث، دستی توانا نداشته است و این اسرائیلیات و احادیث موضوع به همین سبب در تفسیر او راه یافته است 2 مطالب کتاب وی کتاب قصص الانبیاء را که مشتمل بر 452 صفحه است با آیه شریفه «کذلک نقص علیک من انباء ما قد سبق» آغاز کرده و نوشته: حکما پنج حکمت را برای قصص قرآنی نقل کردهاند که ترجمه آنها به شرح زیر است: 1- قصص قرآنی دلیل بر رسالت پیامبر اکرم(ص) است: زیرا رسول اکرم(ص) امی بود و معلمی نداشت و از وطن خود نیز مدتها فاصله نگرفته بود که در این مدت به عالمی رجوع کند و از او علم اخبار را یاد بگیرد بنابراین تنها جبرئیل بر او نازل شده و آنها را به او تلقین کرده است و حضرت رسول(ص) نیز اینها را گرفته و مردم را به اخبار گذشتگان و قرون گذشته و سیر انبیاء و ملوک متقدم آگاه ساخته است، پس هر کس از قوم او عاقل بوده است، آنچه را خداوند به وی وحی کرده و خبر داده، تصدیق کرده و به او ایمان آورده و تصدیقش نموده است و این معجزهای برای او و دلیلی بر صحت نبوتش است و هرکس از قوم او که دشمن معاند او بوده به او حسادت ورزیده و راه حجد و انکار آنچه را که او آورده، در پیش گرفته و طبق بیان قرآن کریم گفته است: «وقالوا اساطیر الاولین اکتبتها فهی تملی علیه بکره و اصیلا» ولی خداوند در تکذیب آنها و تصدیق نبی(ص) فرموده: «قل انزله الذی یعلم السر فی السموات و الارض»."