خلاصه ماشینی:
"زیرا قیامت فقط مخصوص پیامبر اکرم(ص) نیست، بلکه همه مسلمین و حتی همه مشرکین وارد عرضه قیامت میشوند و لذا از این آیه به طور صریح رجعت پیامبر اکرم(ص) را برای آنکه تمام احکام قرآن را به کرسی بنشاند استنباط میکنند و در این راستا از احادیث صحیح السند از جمله حدیث مندرج در جلد 53 بحارالانوار (ص 56، حدیث شماره 33) بهره میگیرند که ابوخالد کابلی از حضرت امام سجاد(ع) درباره این آیه سؤال کرد و ایشان در جواب فرمودند: یرجع الیکم نبیکم (پیامبرتان به سوی شما باز میگردد).
ولی لازم است یادآوری شود همیشه به موازات این دیدگاه نگاه دیگری نیز وجود داشته که مطابق آن دشمنان دین خدا و بویژه دشمنان مذهب شیعه و کنارزنندگان اهل بیت در آخرالزمان و به هنگام ظهور، به دنیا رجوع خواهند کرد و مورد عذاب و کیفر الهی واقع شده و حدود الهی بر آنها جاری خواهد شد که این دیدگاه جنبی بیشتر رنگ سیاسی داشته و شاید ناشی از تسلط و حکومت دیگران بر آنها و نیز در موضع ضعف قرار داشتن شیعه بوده است، که عوام شیعه را به این سمت، سوق داده است که بالاخره روزی از آنها انتقام گرفته خواهد شد.
علامه طباطبایی میگوید: یک آیه، گاهی تفسیر میشود به روز قیامت و گاهی همان آیه تفسیر به روز رجعت میشود و گاه نیز به روزگار ظهور امام مهدی(عج) اینک میگویم آنچه از کلام خدای تعالی درباره قیامت و اوصاف آن به دست میآید، این است که قیامت روزی است که هیچ سببی از اسباب و هیچ کاری از خدای سبحان پوشیده نیست."