خلاصه ماشینی:
"آن حضرت حقوق متقابل زمامدار و ملت را بر اساس دو نوعمسوولیت که به خاطر برقراری عدالت اجتماعی و مصالح عمومی برعهده آنها گذاشته شده، میدانست و برای هر کدام در دایرهخیرخواهی و حفظ مصالح ملی، حقوق و وظایفی تعیین کرده و درخطبه 33 نهجالبلاغه در رابطه با این حقوق فرموده است: «ایمردم، من که زمامدار شمایم به گردن شما حقی دارم و شما نیز بهگردن من حقی، اما حق شما بر من این است که خیرخواه شما باشمو با افزایش درآمد ملی، مواجب و حقوق شما را زیادتر کنم و برایآنکه نادان و بیادب نمانید، سطح آموزش و پرورشتان را بالا ببرم.
»7 حضرت علی(ع) در بسیاری از سخنان دیگر خود نیز به ایننکته ظریف اشاره کرده و فرموده: «از پستترین حالات زمامداراننزد مردم شایسته این است که درباره آنها گمان رود که افتخارکردنو خودستایی را دوست دارند و کردارشان حمل به کبر و خودخواهیشود.
این حق که جلوههایبسیاری از آزادی فردی، فکری، مدنی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی،اقتصادی و غیره دارد، در کتاب شریف نهجالبلاغه در قالب کلماتیقصار توسط آن حضرت مطرح شده و از جمله درباره آزادی سیاسیکه موضوع این مقال به شمار میآید، فرموده است: «در استخدامکارمندان و فرمانروایان شفاعت وساطت کسی را مپذیر، مگرشفاعت، شایستگی و امانتداری خود آنها را.
عدهای از مورخانی که به تاریخ اسلام، چندان آگاهی ندارند ومسائل گوناگون تاریخ اسلام را سطحی مورد تحقیق قرار داده و بهعمق مطالب پی نبردهاند، گاهی اوقات، چنان دچار لغزش و اشتباهشدهاند که حضرت علیبن ابیطالب را فردی سیاستمدار ندانسته ودر توجیه ادعایشان گفتهاند سیاستمدار کسی است که بتواند نفوذخود را در اجتماع به طور کامل ثابت کند، در صورتی که حضرتعلیبن ابیطالب بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، نتوانستدر تمامی مسلمین نفوذ کند."