خلاصه ماشینی:
"لازم به توضیح است در عالم واقع و عمل و بررسی تاریخی فرآیند تفسیر، فصل این دو روش فصل حدی (منطقی )نیست، زیرا طبعا تفسیر موضوعی نیازمند تعریف و مشخص کردن مدلولات تجزیهای خود است از آیاتی که قصد تعامل با آنها در چارچوب موضوعی که پایه گذاری میکند.
و این بعد از توضیح جنبههای اختلاف بین این دو روش روشنتر میشود، برخی از وجوه اختلاف بین این دو روش بدین قرار است: امر اول نقش مفسر تجزیهای در تفسیر غالبا انفعالی است، او به بررسی نص قرآنی مشخص، مثلا آیه یا بخشی از قرآن، بدون هر گونه پیش فرض میپردازد و میکوشد مدلول قرآنی را در پرتو نیازی که لفظ برمیآورد و به کمک قرائن متصله و منفصله آن مشخص کند.
برعکس آن، مفسر روش توحیدی و موضوعی کار خود را از نص قرآن آغاز نمیکند، بلکه نظر خود را بر روی موضوعی از موضوعات اعتقادی، اجتماعی یا وجودی حیات متمرکز میکند و تمام مشاکل به جای مانده از تجارب و راه حلهای اندیشه بشری و پرسشهای به جا مانده از تجربه تاریخی آن را بررسی میکند، سپس به نص قرآن روی میآورد.
از این جا است که نتایج تفسیر موضوعی، ارتباط دائمی با جریان تجربه بشری پیدا میکند، زیرا نگرش ها و گرایشهای قرآنی برای تبیین نظر اسلام در خصوص موضوعی از موضوعات حیات را نشات میدهد و از همین جا است که فرایند تفسیر، فرایند گفتگو با قرآن و پاسخ یابی از آن است."