خلاصه ماشینی:
"*** بازنگاریهای برتولد برشت،از آثار ادبی و نمایشی و تمثیلی گذشته،بسیار بررسی و تجزیه و تحلیل شده است،و کم و بیش چاپخش کتابهایی چند دربارهی این متفکر ارجمند در ایران،در این شناخت و آگاهی بسیار مؤثر بوده است.
به گونهیی متفاوتتر،اما با همین عوالم،شخصیتهایی دیگر در آثار نمایشی برشت را میتوان مثال آورد و مسألهی دیگر قالب و چهارچوب نوشتاری و محتوای شدید طنزآلود و پر از هزل و هجو این نمایشنامه،همچون چند نمایشنامهی دیگر او میباشد و البته،با همان دیدگاه واقعیتگرایانه و انسان خواهانهیی که در تمام آثارش دارد.
«رونالد گری»یکی از منتقدان آثار برشت،در این باره نوشته است:«اوج زندگی برشت بعنوان یک نمایشنامهنویس، نه بعنوان یک مرد تئاتر،تقریبا بین سالهای 7391 و 4491 بوده-نمایشنامهی رادیویی«محاکمهی لوکولوس»9391 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (که بعدها بصورت اپرای«استنطاق لوکولوس»درآمد)سند محکومیت جنگهای امپریالیستی،که درواقع به طرز عجیب و غریبی پیش پا افتاده است،و«صعود مقاومت ناپذیر آرتوراویی» (1491)تمثیل کمدی و در بقدرت رسیدن هیتلر برپایهی زندگی«آل کاپون»گانگستر معروف نیز به این دو تعلق دارند.
بههرحال اجرای مجدآبادی،از این نمایشنامهی برشت و کوشش او،در حفظ استقلال عمل خود،در عین رعایت بعضی از قوانین اجرایی برشتی،اگرچه به تمیزی و یکدستی اجرا افزوده است.
و این جدا از خط حرکتهای نیمه هندسی و نیمه فرمیک او،یک مقدار هم برمیگردد به کار گروهی بازیگران،طراحی صحنهآرایی،و فضای بزرگ صحنهی تالار رودکی،اما همچنانکه آمد،آن گرما و شور و حال متن را، قالب اجرایی،نمیرساند هرچند اجرا،در نظم،و وحدت و تداوم یکدست در شیوه اجرایی،بسیار با وسواس و تمیز کار شده است،و پایان آن با ورود«هیتلر»کوچک و حقیر،بمراتب برجستهتر شده است،مسألهی دیگری که باید اشاره کرد، صحنههای خارجی است."