خلاصه ماشینی:
"پیش از آنکه وارد جمع شوید؛سینمای آزاد در مشهد شکل گرفته بود یا با ورود شما این جریان آغاز شد؟ خیر.
با شهرهای دیگر از جمله تهران چطور ارتباط برقرار کردید؟ بصیر نصیبی که آن روزها مسئولیت مرکز سینمای آزاد در تهران را بر عهده داشت،نمایندهای به مشهد فرستاد و در مورد این مرکز اطلاعاتی به ما داد.
از این رو حرکت سینمای آزاد،به سمتی بود که بتواند جایگاه خود را در آن سینمای برتر با مفاهیمی تازه پیدا کند و برای این کار سعی زیادی کردیم.
ارجمند هم در سینمای آزاد فعالیت داشت؟ ایشان دو فیلم ساخت؛یکی«هیس»که در آن برادرم،مجید (به تصویر صفحه مراجعه شود) صباغزاده،در نقش یک بچه مدرسهای بازی کرد و در جشنواره تهران هم با موفقیت روبرو شد.
حتی در اوایل انقلاب که من وارد سینمای حرفهای شدم و خواستم فیلم«آفتاب نشینها» را بسازم؛وقتی به دفاتر تولیدی شناختهشده مراجعه میکردم؛ به هیچوجه حاضر نبودند چنین مضمونی را بسازند و میپرسیدند این فیلم چه خاصیتی دارد؟ما آن را کجا نمایش دهیم؟میگفتند مردم اینطور فیلمها را نمیپسندند.
چطور شد که شما یکباره سینمای آزاد را تعطیل کردید؟ صحبتهای آقای انوار،با این تفکر بود که دولت به شما امکانات میدهد تا در عوض،تلویزیونهای شهرتان را تقویت کنید.
فیلمسازان سینمای آزاد هم اینطور فکر کردند که چون در گذشته با بودجه دولتی برای جشنهای 0052 ساله فیلم نساختهایم؛امروز هم تحت قیمومیت دولت رفتن را نمیپذیریم؛ چون در این صورت سینمای آزاد،دیگر آزاد نخواهد بود و ما میخواهیم آزادیمان حفظ شود."