خلاصه ماشینی:
"آنچه در این میان قابل توجه است اینکه هراس اصحاب تئاتر از عدم اجرای متون غیر ایرانی یا به قولی متون فرنگی به اوج خود رسید و اینکه مبادا با توجه به شرایط ویژه جنگی،اجرای آثار تئاتری غیر ایرانی در محاق تعلیق قرار گیرد و این اجراها مجوزی برای صحنه عمومی نیابند که این خیال،باطل بود و تئاتر انقلاب اسلامی با سعه صدر،بسیاری از اجراهای خوب غیر ایرانی را نیز تجربه کرد،از جمله:نمایشهای«خاطره دو دوشنبه»،«پرواز بر فراز آشیانه فاخته»و به جز اینها.
باری آنچه مهم است اینکه ژانر دفاع مقدس در حوزه تئاتر در دهه شصت پایهگذاری شد و از همینجا بود که آرامآرام شاهد عصر طلایی درامنویسانی مانند «محمد یعقوبی»،«چیستا یثربی»،«نغمه ثمینی»،«علی رضا نادری»و«جمشید خانیان»بودیم که در دهه هفتاد و هشتاد (به تصویر صفحه مراجعه شود)به اوج خود رسیدند و به قولی دوران طلایی تئاتر انقلاب اسلامی را پدید آوردند.
در هر حال آنچه مسلم است اینکه کار اجرای صحنهای آثار تئاتری با توجه و دقت نظر به متون خود درامنویسان ایرانی است که رونق میگیرد، به عنوان مثال:خانم چیستا یثربی که از نقد تئاتر شروع میکند و با نوشتن فیلمنامه،نمایشنامه و کارگردانی تئاتر این نکته را ثابت میکند که از سر ناگزیری و بیدردی نیست که نقد مینویسد.
در پایان این وجیزه پیشنهاد ما به وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که معاونت تئاتری برای خود انتخاب کنند تا این هنر نیز مانند سینما،استقلال در زمینه جذب نیروهای مستعد پیدا کنند و تمام شرایط دموکراتیک لازم را برای تحولات در زمینه اجرا و سایر مقولات تئاتری کسب کند."