چکیده:
ظهور انقلاب اسلامی ایران،ناتوانی بسیاری از نظریههای انقاب را در تحلیل و تبیین انقلابهای سیاسی و اجتماعی نمایان کرد.شاید وقوع انقلاب اسلامی را بتوان نقطهء عطفی در نظریهپردازیهای اندیشمندان علوم سیاسی و اجتماعی دیروز و امروز جهان قلمداد کرد.بهطوری که بسیاری از آنان را به بازنگری و بازاندیشی در نظریههای خویش وادار ساخت،تا آنجا که حتی بعضی آشکارا به ضعف نظریههای خود در رویارویی با انقلاب اسلامی ایران اعتراف کردند. محمد حسین پناهی دارای دکترای جامعهشناسی و فوقلیسانس جامعهشناسی و علوم سیاسی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکاست.او اکنون عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) است.حوزه تخصصی دکتر پناهی،جامعهشناسی سیاسی و انقلاب است.ایشان تا به حال علاوه بر چاپ مقالات متعدد، چند کتاب نیز منتشر کرده است.که کتاب«جامعهشناسی شعارهای انقلاب اسلامی»یکی از آنهاست.پناهی در حال حاضر نیز به تدوین کتابهای«جامعهشناسی انقلاب» و«انقلاب اسلامی و نظریههای انقلاب»مشغول است. گفتوگویی که در پی میآید،دربرگیرندهء دستآوردها و ماحصل تحقیقی است که با کتاب«جامعهشناسی شعارهای انقلاب اسلامی»آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.
خلاصه ماشینی:
"جناب دکتر پناهی،به نظر شما انقلاب اسلامی چه تأثیری بر پژوهشهای جامعهشناختی امروز داشته است و در مقایسه با دیگر انقلابهای سیاسی و اجتماعی جهان چه جایگاهی در میان جامعهشناسان دارد؟ انقلاب اسلامی ایران،به منزلهء یکی از انقلابهای برجستهء قرن بیستم،پیامدهای متعددی را به دنبال داشت و توانست توجه بسیاری از اندیشمندان جهان را به خود جلب کند.
یکی از کتابهای برجستهء دیگر در این زمینه-حوزه جامعهشناسی علم-که متأخرتر از کتاب ساختار انقلابهای علمی کوهن و متعلق به اواسط دهه هشتاد میلادی است،کتابی به قلم دو نفر به نامهای«شاپین»و کوهن،حرکت از یک پارادایم به پارادایم دیگر یا از نظریه به نظریهء دیگر را«انقلاب علمی»مینامد و نشان میدهد که ازاین دست انقلابها،در تاریخ علم و در سطوح مختلف کلان و خرد اجتماعی،بسیار اتفاق افتاده است نظریههای غالب در جامعهشناسی انقلاب،نظریههای مارکسیستی کلاسیک و جدید هستند کخه به طور اساسی نقش چندانی به فرهنگ به معنای کلی آن-با در نظر گرفتن مذهبو رویکردهای مذهبی-اختصاص نمیدهند و فرهنگ را به عنوان عامل تعیینکننده نمیپندارید «شفر»است.
حرف اصلی«شاپین»و«شفر» این است که اساسا دادههای علمی و تفسیر و تعبیرهای این دادهها و نیز نظریهپردازیهای علمی،به شدت تحت تأثیر شرایط فرهنگی، تاریخی،اجتماعی و سیاسی قرار میگیرند،به طوری که هیچ کدام از آنها و روشهایی که برای تولیدشان به کار گرفته میشوند،حقیقی نیستند.
بدین ترتیب،نه تنها انقلاب اسلامی بر نظریات جدید به اصطلاح بازنگری شده یا نظریههای جدیدی که مطرح شده بودند،تبیین شد، حتی بعضی از نظریهپردازان نیز به انقلابهای قبلی بازگشتند و انقلابهای اولیه از جمله انقلاب فرانسه را بازخوانی کردند و قرائتی مجدد از آن ارائه دادند تا عناصر فرهنگی را در آن کشف کنند."