خلاصه ماشینی:
"در مورد منابع این کتاب به سادگی نمیتوان اظهارنظر کرد،اما آوردهاند که از سیرة النبویة،طبقات ابن سعد،تاریخ طبری[و حتی از روش تاریخنگاری طبری بهره جسته است]6،و از تاریخ بغداد خطیب بغدادی،و دیگران سود برده است.
خود ابن جوزی آن را مختصر کرده با نام شذور العقود فی تاریخ العهود،و علاء الدین علی بن محمد معروف به مصنفک،المنتظم را خلاصه کرده و آن را مختصر المنتظم و ملتقط الملتزم نامیده است و در آن به شدت انتقاد وارد کرده به غلطها و اوهامهای ابن جوزی،با اینکه اهمیت المنتظم کم نیست و اثری است پرارزش9و شهرتی که کتاب از آن برخوردار است،تا حدودی اغراقآمیز است.
12شاید بتوان گفت که بیقراری ابن جوزی منبعث از روحیهی جدلی و انتقادی وی با توجه به بازتابهای فکری او در کتاب صید الخاطر است که دوران خویش را عصر ریا،شهرتطلبی و عوامفریبی میخواند و گوید کسانی را در رفاه میشود دید که با توانگران و قدرتمندان دوستی دارند و از دیگران بیخبر و بر مردم تکبر کنند و از اینکه سرور خوانده شوند،لذت میبرند و بیشتر حکام از راههای نادرست به جمعآوری ثروت مشغولند و در راههای نادرست هزینه کنند13.
21 با توجه به مطالب یادشده،از آنجا که ابن جوزی در نوجوانی حتی شاید زودتر از آن،کار وعظ را آغاز کرده و در آن متبحر گشته،خالی از لطف نخواهد بود که گفته شود،به نوعی واعظیت او بر دیگر رشتههای علمی وی چربیده است.
همچنین در زهر الربیع جزایری (ابن جوزی و امراهء)آمده است که بر منبر وعظ بود و سخن را بدینجا رساند که اگر زن بدون اجازه شوهر خود از خانه خارج شود،لعنت خدا بر اوست،در غیر این صورت بر شوهر اوست."