خلاصه ماشینی:
"نویسندهء کتاب،خانم گریس داوی(دانشیار جامعهشناسی دین در دانشگاه اگزتر در انگلستان)و مؤلف آثاری همچون دین در انگلستان از 5491(4991)،هویتهای دینی در اروپا(6991)،فرانسهء مدرن:جامعهء در حال گذار(9991)،تأثیر اعتقادات دینی بر سیاستها در قرن بیست و یکم(9991)،دین اروپایی(0002)و جامعهشناسی(0002)،در آغاز مباحث خود به این نکته اشاره میکند و نیز این سؤال را مطرح میسازد:آیا پرداختن به موضوع دین در جهان مدرن با دینپژوهی در زمانهای نهچندان دور تفاوت دارد؟وی میکوشد در لابهلای صفحات کتاب به این سؤال پاسخ دهد.
چنانچه جامعهشناسی را رشتهای در نظر گیریم که با الگوها و در واقع،شیوههای غیرتصادفی نظم بخشیدن به زندگی از جانب افراد، اجتماعات و جوامع سروکار دارد و در جستجوی تبیینهایی برای این شیوههای رفتاری است،هدف جامعهشناسی دین را نیز باید کشف الگوهای زندگی اجتماعی که مرتبط با دین هستند(در همهء اشکال خود)و تبیین دادههایی که در این زمینه وجود دارند،تلقی نماییم.
سؤالی که داوی میکوشد بدان پاسخ دهد این است که وظیفه و عملکرد یک جامعهشناس(در اینجا،جامعهشناس دین)در این زمینه،چه ابعادی به خود میگیرد؟ رانسیمن(3891)از ابعاد چهارگانهء نقش جامعهشناختی در این مورد نام برده است؛1.
اگرچه اغلب این مطالعات موردی در اروپا به انجام رسیده،اما بررسیهای(به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعهشناختی در خصوص دین اسلام و نیز پژوهش در باب جنبشهای دینی جدید در ژاپن نیز بینشهای بسیار سودمندی فراهم ساخته و در بررسی رابطه میان جامعهشناسی و دینداری به کار آمدهاند.
اگرچه تأمل در این دادهها نشان میدهد که دین در برخی کشورهای اروپایی در جایگاهی که شایستهء آن است قرار ندارد،اما نمیتوان اشکال گوناگون و جدید تعلق و فعالیت دینی در این جوامع را نادیده انگاشت."