چکیده:
با آنکه قرآن کریم یهودیان را « اشدالناس عداوة للذین آمنوا » معرفی کرده و مسیحیان را « اقربهم مودة للذین
آمنوا » خوانده است علل و عواملی چند موجب گشته که دامنه و شدت مخاصمات مسیحیت علیه اسلام
گستردهتر و نیرومندتر از یهود باشد . یوحنای دمشقی را نخستین متکلم مسیحی میدانند که حمله به قرآن و
اسلام را به شکل سازمانمند آغاز کرد و آراء و نظریات وی از قرن سوم هجری مورد نقد و رد علمای مسلمان قرار
گرفت .
خلاصه ماشینی:
"بسیاری از اسلام شناسان متکلم و غیرمتکلم مسیحی ، همچون ویلیام مونتگمری وات انگلیسی یا جان اسپوزیتوی ایتالیایی امریکایی شده ، یا اسلام شناسان یهودیای همچون برنارد لوئیس انگلیسی ، و یا حتی اسلام شناسان لاقید و لامذهبی که هیچ اصراری در اثبات حقانیت مسیحیت و کلا دین ندارند ، بر این نظر متفقند و میتوان اشارات و آراء صریح یا مضمری در این باب در آثارشان یافت ( در باب این که انگیزههای اسلام شناسان غربی از آغاز شکلگیری این جریان تاکنون ، برخلاف تصور غالب و رایج ، یگانه و یکسان نبوده و بسته به تحولاتی که در تاریخ و فکر و فرهنگ غرب رخ داده ، تغییر کرده است ، در مجال و مقال دیگری سخن خواهیم گفت ) .
همین قدر باید گفت که از زمان آغاز بنیادگذاری این سنت سییء توسط یوحنای دمشقی تا شکلگیری مقولهای به نام کلام اسلامی در قرن سوم هجری قمری / نهم میلادی ، مدتی طولانی آراء و نظریات یوحنای دمشقی به نحوی منظم و مدون مورد نقد و رد علمای اسلامی قرار نگرفته بود ؛ نخستین متکلم مسلمانی که به نحو سامانمندی به رد احتیاجات متکلمان مسیحی در دفاع از آموزه تثلیت برآمد ، متکلم شیعی ، ابوعیسی وراق ( متوفی 247 ق / 861 م ) بود ."