خلاصه ماشینی:
"یکی از تفاوتهای عمده دیدگاههای برخی مستشرقان با مسلمانان نیز در مورد مقام نسخ کننده است که از دیدگاه مسلمانان، این مقام، ذات اقدس الهی (با ابلاغ بر پیامبر) بوده است، در حالی که از نظر برخی مستشرقان، پدیده نسخ عموما توسط شخص پیامبر و پس از رحلت وی توسط فقها صورت گرفته است.
برتون در ادامه میافزاید9: «بر اساس تفسیر آیات 6 و 7 سوره اعلی، 39 سوره رعد، 86 سوره اسراء و 106 سوره بقره - و خصوصا این دو آیه اخیر که اصطلاح نسخ را عینا به کار بردهاند - این احتمالات را مطرح کردهاند که 1- بعضی از آیات قرآن ممکن است توسط پیامبر به فراموشی سپرده شده باشند، 2- پیامبر شخصا نمیتواند آیاتی را حذف یا جایگزین کند، 3) فراموشی وحی کنترل شده است به نحوی که خواست الهی تصمیمگیری نهایی را در مورد متن کتاب انجام خواهد داد.
Edinburgh: Edinbgh university press.
cambridge university press."