خلاصه ماشینی:
"در فصل دوم موءلف به دستهبندی آنچه امثال قرآن نامیده، میپردازد و سپس متناظر آن مثل در ادب فارسی را ارائه میدهد و بهشرح و توضیح مختصر و سرپایی مضمون هر مثل در یک صفحه میپردازد، در عوض، همین توضیحات مختصر، 100 صفحه از 443 صفحه رساله را بهخود اختصاص داده است.
موءلف در بیان علت مقدم ساختن امثال فارسی بر نمونه قرآنی آن در این فهرست اشاره میکند: «1 - از روشهای آموزش کارآمد یکی آن است که مبنای آموزش را بر میزان آشنایی مخاطبان نسبت به موضوع مورد بحث قرار دهیم.
». سید محمد رضوی در رساله خود گنجینهای از امثال فارسی و متناظر قرآنی آنها را گردآورده است که لطایف آموزندهای دربردارد با اینحال نکاتی هست که تلاش و توجه در جهت رفع آنها باعث قوت و دقت بیشتر رساله خواهد شد: 1 - موءلف در سرتاسر پایاننامه از تفکیک زبان و ادبیات غافل بوده است و هرازگاه در تعبیرات خویش یکی را به جای دیگری به کار برده است."