چکیده:
سازمان سیاسی فضا در هر کشور یا واحد جغرافیای سیاسی از فرآیندی پویا و مستمر تبعیت می کند. ضرورت ها و نیروهای که در جریان توسعه ملی جوامع بشری تولید می شوند، د ئما ساختار سیاسی فضایی موجود را به چالش می کشانند و آن ها را وادار به انعطاف و اصلاح و یا دگرگونی می کنند. به نظر می رسد این تغییر و ت ولات در سازما یاسی فضایی داخل کشور بر رفتار سیاسی مردم آن نواحی نیز تاثیرمی گذارد. در این پژوهش سعی شده است تا تاثیر تغییر و ت ولات سازمان سیاسی فضا بر رفتار انتخاباتی شهروندان مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور حوزه انتخابیه قم به عنوان یکی از حوزه های مهم و تاثیرگذار در امر انتخابات به عنوان مطالعه موردی انتخاب و هشت دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام گرفته در این استان مورد مطالعه قرار گرفته است . با توجه به تغییر و ت ولاتی که در تقسیما یاسی فضای کشور از اول انقلاب تاکنون صورت پذیرفته است ، سه دوره در این استان می توان تشخیص داد. در این پژوهش علاوه بر مطالعه میزان مشارک یاسی مردم ، سه شاخص کاندیداهای نمایندگی این حوزه انتخابیه ؛ روحانیت ، بومیت و جنسیت در گرایشات مردمی در این سه دوره به روش ت صیفی تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد.نتایج این پژوهش نشان می دهد، تغیی اتی که در سازمان سیاسی فضایی شهرستان قم ایجاد شده بر رفتار انتخاباتی مردم نی اثیر گذار بوده است . این امر سبب تغیی اتی در میزان مشارک یاسی ، تقویت روحیه ومی گرایی ، ا زایش تعداد زنان جهت کاندیدای انتخابات و آراء کسب شده توسط آن ها و اقبال کمتر به رو انیون ، شده است .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تغییر و تحولاتی که در ساختا یاسی فضایی این شهرستان از اول انقلاب تاکنون روی داده است ، در این پژوهش رای بررسی تاثیر سازمان یاسی فضا بر رفتار انتخاباتی شهروندان حوزه انتخابیه قم در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی ، علاوه بر بر سی میزان مش رکت مردمی در هشت دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی ، سه شاخص کاندید های نماین گی این حوزه انتخابیه ؛ روحانیت ، بومیت و جنسیت در گرایشات مردمی در سه دوره مختلف سازمان یاسی -ف ایی شهرستان قم ، مورد بر سی قرار می گیرد.
66 24 نمودار ٢- میانگین درصد آراء کاندیداهای محلی در سه دوره سازمان سیاسی فضا منبع : یافته های تحقیق آمار بدست آمده در هشت دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان قم نشان می دهند که به رتیب در دوره های ؛ اول ، دوم و سوم سازمان یاسی فضایی شهرستان قم میزان آراء به کاندید های محلی افزایش یافته است .
/ نمودار ٤- میانگین درصد آرای روحانیت در سه دوره سازمان سیاسی فضا منبع : یافته های تحقیق آمار بدست آمده در هشت دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان قم نشان می دهند که به رتیب در دوره های ؛ اول ، دوم و سوم سازمان یاسی فضایی شهرستان قم میزان آراء به کاندید های روحانی کاهش یافته است .
رشد و توسعه شهر قم و ارتقای ساختار سیاسی فضایی شهرستان و گسترش و ایجاد نهادهای دولتی در آن و جذب افراد متخصص در بدنه این نهادها و با افزایش یک ک سی دیگر از دوره ششم انتخابات مجلس توجه به روحانیون کمتر و به ترتیب در دوره های ؛ اول ، دوم و سوم سازمان یاسی فضایی شهرستان قم میانگین آراء به کاندید های روحانی کاهش یافته است ."