خلاصه ماشینی:
"گویی باد بودند که برگشتند و یا ابری بودند که در نوشتند و زبان فصیح شان از گفتار بسته شد و قلم عزیزشان از رفتار شکسته گشت و آن اشجار و اثمار به خار و خاشاک مبدل شد و آن بناهای عالی جمله منهدم گشت6»، نویسنده که چنین در مورد ویرانی بلخ نوحه سرمیدهد در ذکر از تاریخ و آبادانی آن چنین میگوید که:«و زیان بهشتیان فارسی دری است و ایوب شهید میگوید که پارسی دری زبانی اهل بلخ است و در زمان سابق مدت سه هزار سال پیوست معمور بوده است و باز خراب گشته و هامون شده چنانک هیچ اثری از عمارت نمانده بوده و در ایام شاهی قبادین اردشیر باز آبادان کردهاند و آبادانی را به قرار اصل رسانیده و در وقت نوشین روان چنان آبادان بود که خلق به آب جیحون متصل نشسته بوده و از طخرستان و هندوستان و ترکستان و از بلاد عراق و شام و شامات اکابر و اشراف آن بلاد بدین شهر آمدندی و هر نوروز در وی عید کردندی به موضع که آنرا نوبهار میخوانند»وسپس در مورد رونق آن در عهد اسلامی مینویسد: «...
14این روایات که در همه منابع ایرانی وجود دارد و صورت متواتر دارند بنیانهای کهن ایرانی بلخ را در کنار عواملی چون نوروز و زبان فارسی دری مورد تائید و تأکید قرار میدهند اما از آنجا که بلخ بارها ویران و تاسیس شده و در منابع مکرر از تجدید بنای آن سخن به میان آمده است، نویسنده از گزارشات مربوط به بنای بلخ همراه با تشویق دانسته15و سخن را درین باره کوتاه کرده زود به پایان میرساند تا آن دسته از مسائل تاریخ بلخ را که با نقد و بررسی تاریخی همنواتر است مورد بحث قرار دهد."