خلاصه ماشینی:
"این شورا متشکل از متخصصان علمی-دانشگاهی، متخصصان برنامهریزی درسی،کارشناسان مختلف جغرافیا در دورههای مختلف تحصیلی و دانش افزایی معلمان و تربیت معلم و تنی چند از دبیران جغرافیا میباشد که مسئولیت تدوین برنامه درسی جغرافیا را بر عهده دارد تا پس از جلب نظر سایر صاحبنظران به تایید شورای عالی آموزش و پروش رسیده و به مرحله اجرا درآید.
کتب درسی جغرافیا و حوزه نفوذ آن:کتب درسی از جمله کتابهایی هستند که در همه خانوادهها یافت میشوند و از آنجا که علاوه بر مطالعه،مطالب آن مورد ارزیابی نیز قرار میگیرد،علاوه بر دانشآموزان، اولیاء آنها را نیز متوجه خود میسازد به این ترتیب که 20 میلیون دانش آموز به همراه یک میلیون کادر آموزشی در جمع با والدین دانشآموزان جمعیت کثیری را تشکیل میدهند.
این مشکل زمانی حادتر میشود که بسیاری از مراکز تصمیمگیری نیز خواستار برجسته نمودن ویژگیهای محیط طبیعی،انسانی، سیاسی،اقتصادی و فرهنگی در حوزه مورد علاقه خود باشند و چون دانش جغرافیا به علت گستردگی میتواند تمامی جنبههای درخواستی را یکجا فراهم آورد،از این جهت بیشتر از سایر شاخههای علمی در معرض چنین درخواستهایی قرار دارد.
از سوی دیگر به علت عدم آشنایی با گروههای درسی دفتر برنامهریزی و تألیف از جمله گروه جغرافیا و عدم برقراری ارتباط صحیح و مؤثر با مخاطبین و منتقدان و صاحبنظران بوسیله سایر بخشهای اجرایی، اطلاعات مورد نیاز کارشناسان با چند واسطه دریافت میشود که به علت عدم وجود یک دیدگاه،برجسته کارشناسی گاه این اطلاعات فاقد ویژگیهای لازم میباشند."