خلاصه ماشینی:
"گاهخ از سرخود کمبینی و بیزاری از خویش و تشبه به غیر بودهاند و گاه از سرخود بزرگبینی و ریاورزی،گاه نیز بعضی از پاسخها بیرون این تقلاهای مرموز استیلاجویانه،نشانههای روشنی از چرایی و چگونگی بودن تاریخی ایرانی را در خود داشتهاند،نشانههایی که شاید اگر به درستی دیده و فهمیده میشدند،ایرانی امروز به بسیاری از مصائب گرفتار نمیشد.
یعنی کسی که همه سوراخ سنبهها را میشناسد،دست همه را خوانده است و از کنه و کائنات همهچیز خبر دارد و هرچند به ظاهر قیافه متقاعد و تصدیقکننده داشته باشد، ته دل میداند که قضیه چیست و لذا با آن که حرف خود را در گلو فرو میخورد و آهسته و با رمز و کنایه حرف میزند،آنچه باید بداند،میداند و چیزی از چشم خیره بیخواب گردآلود او پنهان نیست.
9. نکته پایانی آخرین نکته از کتاب ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟ نقل میشود:"اکنون یک محور سهگانه در برابر است: ایرانیت،اسلامیت،تجدد.
اگر مشکلی در کار باشد،بیش از یک مشکل نیست و آن این است که مردم"فرزند زمان خود"بشوند.
نشانههایی که میتوانند به آن همه نرمخویی و روحیه مدارای مولف نسبت به کلیت تاریخ ایران از پس از ورود اسلام تا همین نیم سده گذشته آسیب برسانند و ریشهداری و استحکام آن ضعفهای برخوانده شده تاریخی و فرهنگی ایرانی را به رخ بکشند.
آخرین نکته،نقل همان نشانهای است که میتواند همچون چشم اسفندیار مولف کتاب تلقی شود: "در جستجوی"چپ"بودن،نشانه سرزندگی است، ولی این پنجاه ساله نوعی"چپ سترون"در ایران رواج یافته که هرزگاه فکر جوانان شده است و بعضی "مسیلمههای کذاب"قلمی،نهایت سوءاستفاده را از آن کردهاند و خود را به شهرت ناشایست رساندهاند" (ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟ص 791)."