خلاصه ماشینی:
"او بویژه بر ایران و افغانستان به عنوان دو منطقهء کانونی تاکید داشت و معتقد بود درک تحولات این دو کشور و شناخت عمیق آنها میتواند در درک و حل معضلات جهانی مثبت باشد.
به نظر او تاکید بر امپریالیسم به عنوان مهمترین معضل در جهان و خاورمیانه،باعث شده بود بسیاری از واقعیتهای این جوامع فدای مواضع کسانی شود که درباره این جوامع و مشکلات مردمانشان بسیار کم میدانستند.
هالیدی معتقد بود میراث فکری افراطیگری از دورهء جنگ سرد برجا مانده،از اینرو امروز نیز بسیاری از روشنفکران گمان میکنند دستیابی به برابری جهانی، داخلی و دموکراسی در خاورمیانه از رهگذر حمایت از گروههای افراطی امکانپذیر است.
هالیدی در برابر این خطر هشدار میداد که در کشورهای اسلامی،میان دیدگاههای چپ افراطی و خودکامگی، همدستی و پنهانی وجود دارد،از اینرو معتقد بود به جای سوسیالیسم که آزادی و دموکراسی را فدای برابری میکند، باید بر سوسیال دموکراسی پای فشرد.
به اعتقاد هالیدی استقبالی که اسلامگرایان از کتاب هانتینگتون به عمل آوردند،از یک درک مشترک با موافقان این نظریه حکایت دارد:هر دوی آنها میخواهند چالشهای امروز جهان را به تضاد میان اسلام و غرب مسیحی تقلیل دهند تا از زیربار مسئولیت در برابر دیگری و مسائل جهانی و خودکامگی سیاسی شانه خالی کنند.
به اعتقاد هالیدی این افراطیگری گاه در دفاع افراطی از بازار و سرمایهداری به عنوان تنها راهحل نجات بروز میکند و گاه در ضدیت با امپریالیسم و غرب به عنوان سرمنشا همهء مشکلات امروز جهان سوم و دنیای اسلام، زمانی در اسلامگرایی و گاه در پافشاری بر مداخلهء نظامی به عنوان راهحل نهایی."