خلاصه ماشینی:
"در بهاریه سنایی نیز،همه کائنات در جنب و جوشاند: باز متواری روان عشق،صحرایی شدند باز سرپوشیدگان عقل،سودایی شدند باز مستوران جان و دل پدیدار آمدند باز مهجوران آب و گل تماشایی شدند اما از قرن هفتم،مفاهیم عرفانی چون رستاخیز طبیعت و تولد از درون مرگ،با مفهوم بهار همراه شد؛بیت بعد را بخوانید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) یقین آنجاست آنجانان،امیر چشمه حیوان که باغ مرده شد زنده،و جان بخشیدن اوتاند در اشعار مولوی نیز بهار پاسخی به ندای حق در برپا کردن شادمانی و سیر تعالی است.
برای مثال مولانا در مثنوی معنوی درباره بهار و نوروز میگوید: گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن مپوشانید از باد بهار کانچه با برگ درختان میکند با تن و جان شما آن میکند (به تصویر صفحه مراجعه شود) و هاتف کهن ترکیببند معروفی دارد،در یکی از بهاریههای خود با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)سروده است: همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی به اورنگ خلافت کرده شاه لافتی مأوی قرآن و احادیث نیز اشارات فراوانی به بهار و نو شدن طبیعت کردهاند؛در احادیث،به قرآن کریم،کتاب آسمانی مسلمان لقب«بهار دلها»داده شده است؛به پیامبر اکرم(ص)نیز«بهار جهان»و«بهار یتیمان»لقب دادهاند؛در نهج البلاغه نیز پرهای طاووس به دسته گلی که از شکوفههای گوناگون گلهای بهاری چیده شده،مانند گشته است."