چکیده:
از جمله سازوکارهای مناسب جهت همگام ساختن کتابداران با تغییرات پیوسته شغلی آنها،در نظر گرفتن نیازهای مهارتی بازار کار در طراحی برنامههای درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی است.هدف پژوهش حاضر فراتحلیلی از پژوهشهای انجامشده دربازه نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و تعیین میزان همگونی سرفصل دروس رشته کتابداری و اطلاعرسانی با مهارتهای اعلامشده توسط کتابداران و مدیران کتابخانههاست.برای رسیدن به این هدف از روش فراتحلیل استفاده شده است و چهار پژوهش انجامشده در فاصله سالهای 5731 تا 1831 جامعه تحقیق را شکل میدهند.یافتهها نشان میدهد که برنامهریزی درسی در گروههای کتابداری همگامی مناسبی با نیازهای بازار کار نداشته و اولویتهای بازار کار اختلاف فاحشی با اولویتهای برنامههای درسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد.از نظر جامعه پژوهش دروس فناوری اطلاعات و ارتباطات،خدمات مرجع و اطلاعرسانی، شبکهها و پایگاههای اطلاعاتی از دروسی هستند که باید در اولویت آموزشی قرار گیرند.از طرفی عدم تأثیر مشخص برنامه آموزشی این رشته در مقطع کارشناسی بر توانائیهای علمی و تخصصی کارشناسان کتابداری و نیز نحوه ارائه و تجهیزات و کارگاههای آزمایشگاهی ناکافی از جمله دیگر مواردی بودهاند که به عنوان ضرورتهای کسب مهارتهای آموزشی نوین مورد اشاره قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
"هشت اولویت اول دروس در برنامههای آموزشی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول شماره 1 نشان میدهد،از جمله حوزههایی که در کلیهء پژوهشهای بررسی شده جز اولویتها بودهاند عبارتند از:حوزهء فنآوری اطلاعات و خدمات مرجع و اطلاعرسانی که از این میان فنآوری اطلاعات جزء سه اولویت اول در هر چهار پژوهش بوده است.
در پژوهش دیگری که عبد الحمید معرفزاده و پرستو صانعی دهکردی در سال 5831 با هدف بررسی وضعیت نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان انجام دادهاند اولویتهای دورههای آموزشی مورد نیاز برای کتابداران شاغل به شرح زیر عنوان شده است:آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی پیوسته، آشنایی با فنآوری اطلاعات،آشنایی با نرمافزارهای کتابخانهای،آشنایی با شیوهها و ابزارهای جستوجو،آشنایی با بانکهای اطلاعاتی.
از جمله دیگر مواردی که در این پژوهشها ذکر شده مربوط به دلایل ضرورت کسب مهارتهای جدید از نظر جامعههای مورد پژوهش است و عنوان شده است که مدیران و کتابداران مجموعه عوامل تحولات فنآوری اطلاعات،تنوع و افزایش نیازهای استفادهکنندگان،نقص برنامههای رسمی دانشگاهی و کسب جایگاه مهمتر و ارتقای علمی و شغلی را دلیل اصلی ضرورت کسب مهارتهای جدید اعلام نمودهاند.
اینکه درصد کمی از این مدیران و کتابداران ضرورت کسب مهارتهای جدید را نقص برنامههای رسمی دانشگاهی ذکر کردهاند نشان میدهد که از نظر جامعه مذکور دروس و سرفصل آنها دارای نقص و کمبود نیست بلکه احتمالا نحوه ارائه و میزان استفاده از تجهیزات و کارگاههاست که باعث به وجود آمدن ضرورت کسب مهارتهای جدید شده است."