خلاصه ماشینی:
"Canby Sheila ) ویراستار کتاب استادان ایرانی ( Masters Persian ) در رخ 7 در مقالهای با عنوان«سن و سال در نگارههای آقا رضا»ضمن توجه به ویژگیهای طبقات سنی در نقاشیهای رضا عباسی نقاش نام آور عهد صفوی،این سؤال را مطرح کرده است که«آیا هدف رضا نشان دادن این بوده که کهنسالان و میانسالان نسبت به جوانان از شخصیت کاملتری برخوردار هستند؟ چون پیوسته به کهنسالان خود احساسی را القاء کرده که در جوانان نیست.
ش. سیمپسن ( ShreveSimpson Marianna ) در«رخ 9»در مقالهای با عنوان«سرآمد کتاب»از شیخ محمد، هنرمند نامدار عهد صفوی که علاوه بر نقاشی و تذهیب در هنر خط نیز استاد بوده است،یاد کرده،پس از توجه به مبانی کارهای هنری او این عقیده را ابراز نموده است که:«گروهی از آثار رقم دار شیخ محمد نشان از هنرمندی والا و دانا و چربدست و چابک دارد یعنی همان چیزی که از هنرمندی سرشته به زیور خطاطی و خوشنویسی انتظار میرود؛ پیکرههای او همه فشرده و متراکم و تا حدودی لاغر و نحیف هستند گو اینکه زیاده از حد این حالت را ندارند؛چهره آنها فکور و غمگین ولی الزام فاقد شخصیت پردازی است؛مناظر پس زمینه آنها با مهارت و پاکیزگی قلم اجرا شده است...
وی در پایان مقاله خویش از تاثیر هنر محمد اسماعیل اصفهانی در نقاشی زیر لاکی عهد قاجاریه یاد کرده و به این نتیجه کلی رسیده است که:«دستاوردهای هنری محمد اسماعیل اصفهانی در تلطیف نقاشی زیر لاکی دوره قاجار بسیار موثر بود واز نظر زیبایی شناختی و پیچیدگی و غموض سبک شناختی از معاصران خود جلوتر تاخت."