چکیده:
«نفس رحمانی» اصطلاحی کاملا عرفانی است که بر تجلی اول، واحد و ساری حق، اطلاق می شود. در تاریخ آثار عرفانی، همواره از نفس رحمانی به عنوان حقیقتی منبسط، کلی و همه شمول یاد شده است که بر هیاکل ماهیات جاری است و باعث ظهور کثرات می گردد. حکمت متعالیه به دلیل قرابت غایت شناختی با عرفان نظری، گاه به طور غیرمستقیم و گاه بی پرده از اصطلاحات عرفا وام گرفته است؛ از جمله این معانی و واژگان، اصطلاح نفس رحمانی است که در آثار صدرالمتالهین بارها بدان اشاره شده است. ملاصدرا در موارد گوناگون، گاه از اصطلاح «نفس رحمانی» و گاه از «وجود منبسط» استفاده کرده است. گرچه در نگاه اول، وجود منبسط صدرایی همان نفس رحمانی عرفانی به نظر می رسد؛ ولی در مواردی تفاوت هایی در کاربرد و احکام ملاحظه می شود که محقق را به احصا و تحقیق در این موارد ملزم می نماید. مطالعه حقیقت نفس رحمانی، جایگاه آن در مباحث عرفانی، گستره و دیگر احکام و اوصاف آن، سپس بررسی این موارد در آثار صدرالمتالهین با لحاظ شاخص اصطلاحی «وجود منبسط»، موضوع کاوش این مقاله است.
“Breath of Clemency” is an utterly mystical term which refers to the first، single and immanent manifestation of the Reality. In mystical works the breath of clemency is always referred to as a universal all-embracing reality that is flowing in temples of quiddities and gives rise to appearance of multiplicity. Due to its teleological convergence with theoretical mysticism the transcendent philosophy of Mulla Sadra implicitly or explicitly adopts mystical terms. Of these terms and terminology is the breath of clemency used frequently by the Foremost among theosophers in his works. Mulla Sadra on many occasions uses both terms of Breath of Clemency and expansive existence. At first glance they seem to be the same but there are some differences in usage and implications which require more consideration and investigation. The present article is to study the nature of Breath of Clemency، its status and extent as well as its implications and properties. It continues with the study of “expansive existence” as subject to be explored in Sadra’s works.