خلاصه ماشینی:
امروزه كتابهاى الكترونيك را مىتوان با استفاده از انواع رايانه و بعضى گوشىهاى تلفن هوشمند مطالعه كرد و كمتر كسى حاضر مىشود براى خريد كتاب الكترونيك هزينه جداگانهاى بپردازد.
در سال 1991 شركت اَپِل (Apple) محصولى جديد به بازار عرضه كرد كه در مقايسه با ابزار مطالعه كتاب الكترونيك شركت سونى، از كيفيت بالاترى برخوردار بود.
در همان سال با پيشرفت ابزارهاى مطالعه كتاب الكترونيك، چند ناشر معتبر ايالات متحده براى فعاليتهاى نشر الكترونيك خود بخش جداگانهاى در نظر گرفتند.
هزينه سنگين كتاب الكترونيكى و ابزار آن؛ 04 كيفيت نامطلوب نمايش متن در كتابهاى الكترونيك و نيز خستگى چشم و بعضاً ضعف بينايى حاصل از مطالعه مداوم صفحه نمايش، از بزرگترين كاستىهاى كتابهاى الكترونيكى به شمار مىرود و بدون رفع اين مشكل، كتاب الكترونيك به جايگاه واقعى خود دست نخواهد يافت.
تفاوت مطالعه كتابهاى معمولى با كتاب الكترونيك، آن است كه يادگيرى از طريق كتاب الكترونيك از نوع تعاملى است و اين يكى از ويژگىهاى بسيار ارزشمند استفاده از اين فنّاورى نوپاست.
در اين صورت است كه حتى صرف هزينه بيشتر براى خريد كتاب الكترونيك براى كاربران چندان دشوار نخواهد بود.
چنان كه اشاره شد، از جمله موانع رشد و رواج كتاب الكترونيك مسئله نمايش متون در ابزارهاى مطالعه كتاب الكترونيك است.
به منظور ايجاد انگيزه در كاربران براى خريدارى و استفاده از كتاب الكترونيك، كيفيت نمايش متون چه در رايانه و چه در ابزار مطالعه كتاب الكترونيك، به يك جهش خيره كننده نياز دارد.