Skip to main content
فهرست مقالات

در انجمن های مذهبی پایگاه های گفتگو چه می گذرد؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

اینترنت با همه ابزارها و امکانات متنوعش، زمینه‌ای مناسب را برای طرح و ارائه عقاید و تاثیرگذاری بر افکار و اعتقادات دیگران فراهم آورده است. انجمن‌های گفتگو یکی از راه‌های تبادل نظر و اندیشه است که این روزها در اینترنت مخاطبان زیادی را به خود جذب نموده است. در این نوشتار، ضمن مروری کلی بر ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر انجمن‌ها، درباره جایگاه انجمن‌های مذهبی، کاربران آن و موضوعات و مباحثی که در آنها مطرح می‌شود، سخن رفته است. نگارنده با بیان مصادیقی از وضعیت محتوایی بحث‌های دینی و مذهبی در انجمن‌ها، گزارش مختصری را در این مورد ارائه کرده است.

خلاصه ماشینی:

"کاربران انجمن‌ها و اطلاعات مذهبی آنان در اتاق‌های گفتگو، هر کاربر می‌تواند در حیطه موضوعات مختلف در انجمن‌ها مقاله بدهد و یا به هر مقاله‌ای که مایل باشد، محیط انجمن‌های گفتگو فضایی است با افکار گوناگون که فکر دینی در آن قوت چندانی ندارد و محل آماده‌ای است برای آنان‌که توان تبلیغ دین را از راه نوشتاری دارند. پس با کمال صراحت باید گفت که جبهه دین چه در انجمن مذهبی و چه در انجمن‌های دیگر در موضع قدرت و قوت نیست و در بعضی مواقع در مهجوریت کامل قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که نظر دینی را در بعضی مسائل به‌خاطر برخورد شدید مدیران نمی‌توان مطرح کرد. نگارنده به عنوان کسی که برای مدتی در این انجمن‌ها به بحث و گفتگو پرداخته، نمونه‌های زیادی را سراغ دارد که افرادی عالم‌نما و به ظاهر مطلع از مسائل و احکام دینی در مورد موضوعی چه حرف‌ها که مطرح نکرده‌اند و حتی گاهی به روایات و منابع دینی هم استدلال کرده‌اند؛ اما پس از مدتی گفتگو و تخصصی شدن مباحث، فورا جبهه مباحثه را به حریف واگذار نموده، با عرضه صحبت‌های غیر منطقی و خارج از روال بحث، میدان را ترک کرده‌اند. اما در صورت اول، این مزیت وجود دارد که وقتی کسی مثلا به‌عنوان طلبه در آن انجمن‌ها حضور می‌یابد، افراد مذهبی زود به او اطمینان می‌کنند و با او به‌راحتی درد دل می‌کنند و سؤالات مختلف خود را از او می‌پرسند؛ یعنی در صورت ورود آشکار، علاوه بر دافعه شدید جاذبه خوبی نیز ایجاد می‌شود که معلوم نیست در صورت ورود غیر آشکار ایجاد گردد."

صفحه: از 32 تا 35
32 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

33 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

34 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

35 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

كافى‌ و كامل‌ ارائه نمى‏شود‌.

2. ارزش‌ علمى‌ مباحث انجمن‏ها

گاهى اوقات‌ به جـهت عـدم قـدرت طرفين يا يك طرف، مباحثه ارزش علمى چندانى ندارد و قابل استفاده‌ براى‌ افراد بـا سـواد نيست. به همين‌ دليل‌، رغبت‌ افراد‌ دانشمند‌ براى حضور به‌ اين‌ انجمن بسيار كم است.

البته در زمينه شـبهه‏شناسى مـى‏توان بـه‏خوبى از اين فضا بهره‏مند شد و با‌ شبهاتى‌ كه‌ در حال حاضر در اينترنت مطرح است‌، آشـنا‌ گـرديد‌ و اينـ‏گونه‌ به‌ فضاى‌ فكرى آنان وارد شده، در جهت يافتن بهترين روش جوابگويى از آن استفاده كرد.

3. موضوعات مورد بحث

مـوضوعات مـطرح در انـجمن مذهبى، متأثر از افكار افراد حاضر‌ در آن است. البته مناسبت‏ها نيز همانند نيمه شعبان، ماه رمـضان و مـحرم در جهت‏گيرى مطالب مؤثر است. عمده بحث‏ها بر محور اسلام مى‏چرخد و درصد تبليغ سـاير اديان بـسيار كم اسـت‌. در‌ بحث‏هاى اسلامى نيز نقد و بررسى عمدتاً در مورد عقايد شيعه است و در مورد احكام نيز مـقالات انـدكى به چشم مى‏خورد. البته بحث فلسفه احكام تا حدى مطرح مى‏شود و مورد‌ جـوابگويى‌ عـمومى نـيز قرار مى‏گيرد. بحث‏هاى مربوط به اصول عقايد نيز كم و بيش طرح مى‏گردد.

علت عمده ارائه مقالات طـرح شـبهات و يا سؤالاتى در‌ حوزه‌ موارد يادشده، توضيح مباحث دينى‌ به‌ قصد نشر اين مطالب بـراى اسـتفاده ديگـران است.

ناگفته نماند كه در مقابل آنان، تعدادى از شيعيان با اعتقادات صحيح نيز در اثبات عقايد‌ حقه‌ تـشيع و ردّ عـقايد اهـل‌ سنت‌ مباحثى را مطرح مى‏كنند كه در جواب مطالب آنان و يا در نقد عقايد آنها ارائه گرديده اسـت. بـعضى عناوين كه بيشتر مورد توجه كاربران قرار دارند و جواب‏هاى زيادى در مقالات‌ مربوط‌ به آن عناوين رد و بدل مى‏شود، از قرار ذيل اسـت:

رد و اثـبات امامت، ولايت امير مؤمنان(ع)، نبوّت، اعجاز قرآن، عصمت، شفاعت، فلسفه احكام در مورد زنـان و امـام زمان.

پرشين‏تاك و تبليغ‌ دين‌

با وجود‌ مـحدوديت‏ها و سـنگ‏اندازى‏ها، مـشكلات موجود در راه تبليغ دين، گشودن جبهه بحث و بررسى دينـى در انـجمن‏هاى اين پايگاه‌ كارى كاملاً ممكن، مفيد و مؤثر است.

اين نتيجه، تجربه دو ماهه‌ تبليغى‌ نويسنده‌ اين سطور اسـت كه در سـفرى مجازى جهت تبليغ دين به پرشـين‏تاك رفـت و به تـجربيات خـوبى نـيز ‌‌در‌ اين زمينه دست پيدا كرد.

مبلّغان در اين عرصه مى‏توانند بـه دو صـورت‌ شناخته‌ شده‌ و بدون اظهار هويت و تنها به‏عنوان فردى مذهبى در انجمن‏ها وارد شوند. كه در صـورت دومـ‌ دردسر كمترى خواهند داشت و كمتر مـطالب آنها مورد هجوم افـراد مـخالف قرار مى‏گيرد‌؛ هجومى كه صرفاً بـه‏جهت‌ شـخصيت‌ حقيقى فرد، صرف‏نظر از درستى يا نادرستى حرفش، به او معطوف مى‏شود. اما در صورت اول، اين مزيت وجـود دارد كه وقـتى كسى مثلاً به‏عنوان طلبه در آن انـجمن‏ها حـضور مـى‏يابد‌، افراد مذهبى زود بـه او اطـمينان مى‏كنند و با او به‏راحتى درد دل مـى‏كنند و سـؤالات مختلف خود را از او مى‏پرسند؛ يعنى در صورت ورود آشكار، علاوه بر دافعه شديد جاذبه خوبى‌ نيز‌ ايجـاد مـى‏شود كه معلوم نيست در صورت ورود غير آشكار ايجـاد گـردد.

البته پيشـنهاد ورود آشـكار بـه طلابى داده مى‏شود كه از نظر عـلمى قوى باشند و توان بحث و پاسخگويى مطابق‌ فهم‌ مخاطب را داشته باشند؛ اما آنان‏كه از اين نظر قوى نـيستند، مـى‏توانند به‏طور ناشناس وارد شوند و به‏عنوان يك فرد مـذهبى بـه جـوابگويى مـقالات و يا ارسـال مقاله بپردازند.

نـكته‏اى كهـ‌ درباره‌ زمينه فعاليت طلاّب و مبلّغان دينى در آن محيط قابل ذكر است، آن است كه تنها در انجمن مذهبى مى‏توان مطالب دينـى را طـرح كرد و اين دامـنه فعاليت مبلّغان را‌ به‌ انجمن‌ مذهبى محدود مـى‏كند و حـال آنـكه‌ بـسيارى‌ از‌ افـراد حـاضر در انجمن‏ها اصلاً به انجمن مذهبى مراجعه نمى‏كنند. از طرف ديگر نيز در ساير انجمن‏ها كه مديريت غير مذهبى‌ دارند‌، از‌ طرح مسائل مذهبى جلوگيرى به عمل مى‏آيد. راه‌ حل‌ آن به‏نظر نـويسنده آن است كه نظرات دين به‏عنوان راهكار براى همه مشكلات اجتماعى و اخلاقى جامعه بيان گردد؛ يعنى‌ مى‏توان‌ مسئله‌ و مشكلى اجتماعى را مطرح كرد و در ذيل آن نظر دين‌ را در قبال آن مطرح نمود.

نكته آخر در مورد لزوم هم‏زبانى با افراد حـاضر در انـجمن‏هاست كه‌ بايد‌ به‌ زبان و ادبيات روز و فضاى حاكم بر محيطهاى اينترنتى سخن گفت تا‌ هرچه‌ بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

كلام آخر

و در نهايت، به‏جاى آنكه با حضور خود، پايگاه‏هايى همانند‌ پرشـين‏تاك‌ را‌ تـقويت كنند، براى پايگاه‏هاى اسلامى جلب مشترى نمايند.

اميدوارم شاهد روزى باشيم‌ كه‌ بحث‏هاى‌ مذهبى به‏جاى ارائه شدن در پايگاه‏هاى غير دينى، در محيطهاى اسلامى و مذهبى مطرح گـردد‌.